Tot  mai  mulţi şoferi din Europa, inclusiv din ţara noastră, se orientează către autovehicule care oferă siguranţă şi confort. Tocmai de aceea rata de  adopţie a cutiilor automate este în creştere. Dacă în Statele Unite şi în Orientul Apropiat automobilele cu transmisie automată deţin peste 90% din piaţă, în Europa această tendinţă este la început. Automobilele electrice, care sunt echipate numai cu transmisii automate, au prins foarte bine în ţările din Vest, însă preţul mare  al acestora este descurajator pentru mulţi. O ofertă fără concurenţă ar putea veni din partea constructorului autohton. Dacia va prezenta la Salonul auto de la Frankfurt, care se va desfăşura în perioada 17-27 septembrie, primele automobile echipate cu transmisia robotizată EasyR. Este vorba de modelele Logan, Logan MCV, Sandero și Sandero Stepway. Dacia era unul dintre puţinii constructori europeni de volum care nu aveau o asemenea opțiune în oferta lor.

Modelele Logan şi Sandero cu transmisie robotizată EasyR se vând deja în America Latină şi Rusia, încă din luna iulie, însă sub brandul Renault.  Astfel, în Rusia, un Renault Logan cu motor pe benzină de 1,6 litri, 82 de cai putere, echipat cu EasyR,  costă puţin peste 500 mii de ruble, adică aproximativ 7.000 de euro. În Brazilia, Renault Sandero cu EasyR este promovat ca un automobil confortabil şi economic. Cutia robotizată de pe Sandero oferă o economie de combustibil cu 20% faţă de o cutie automată clasică. Cutia, care este realizată în parteneriat cu nemţii de la ZF, dispune de funcţia Hill Start Assist, care împiedică maşina să alunece în spate atunci când se află în pantă. Şoferul are astfel la dispoziţie câteva secunde pentru a muta piciorul de pe pedala de frână pe cea de acceleraţie. Cei de la Dacia nu au decis încă la ce preţ vor comercializa modelele cu transmisii robotizate pe piaţa locală, însă, cel mai probabil, preţul va fi accesibil. În ţara noastră, anul acesta, conform APIA, ponderea de cutii automate livrate este de 13% la nivelul întregii pieţe. Volkswagen are o pondere de aproape 30% din totalul livrărilor pe 2015. Cele mai accesibile automobile cu transmisie automată sunt din clasa mică şi au preţuri ce pornesc de la 12.000 de euro. Printre acestea se numără, Volkswagen Polo, Toyota Aygo sau Suzuki Swift.

Diferenţa dintre o cutie robotizată şi una automată

O cutie automată schimbă treptele de viteză fără intervenția şoferului. Decizia de schimbare a treptelor de viteză este luată de calculatorul electronic de control al cutiei de viteze. Cele mai moderne cutii de viteze realizează acest schimb al treptelor într-un timp incredibil şi insesizabil pentru şofer. Cea mai des întâlnită cutie de viteze automată este cea cu convertizor de cuplu. Mărcile de lux sunt echipate cu astfel de cutii, producătorul preferat fiind compania germană ZF. Aceste transmisii pot avea până la nouă trepte. Transmisia EasyR este o cutie de viteze mecanică (manuală), automatizată. Maşina are două pedale, frână şi acceleraţie, şi se comportă ca o transmisie automată din punctul de vedere al percepţiei utilizatorului. Cutiea de viteze robotizată are la bază exact sistemul de funcţionare a unei cutii manuale doar că treptele sunt schimbate cu ajutorul unui sistem electro-hidraulic. Din punct de vedere al consumului aceste cutii sunt eficiente, dar cea mai mare problemă a lor este faptul că au o întârziere mare la trecerea de la o treaptă la alta, ce poate afecta confortul pasagerilor, şocul fiind destul de evident mai ales la acceleraţii în sarcină ridicată. Marea majoritate a cutiilor de viteze robotizate permit şi comanda manuală, fie prin padele la volan fie prin impulsuri înainte-înapoi asupra manetei.