Evenimente Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

HI-TECH

Înapoi în viitor: când au apărut, de fapt, mașinile electrice

Autor: | | 0 Comentarii | 6618 Vizualizari

Mulți consideră că epoca mașinilor electrice este abia la început și că viitorul în domeniul vehiculelor va fi electric sau nu va exista deloc. Ei bine, doar o parte din acest raționament este corectă. Dacă viitorul va aparție, cu certitudine, mașinilor electrice, epoca acestora nu începe acum, primele astfel de vehicule apărând încă de acum 100 de ani sau chiar mai mult.

În 1985 regizorul Robert Zemeckis trimitea către marile ecrane pelicula „Înapoi în viitor”. Spectaculosul DeLorean DMC-12 care, cu ajutorul energiei electrice, îi trimitea pe Marty McFly şi pe Doc Brawn înapoi în timp părea o primă apariţie a unui automobil cu sistem alternativ de propulsie. Ei bine, nici vehicului produs de DeLorean Motor Company şi nici Tesla Model S din 2012 – un automobil considerat de unii mai puţin avizaţi drept cel mai avansat reprezentant al autoturismelor propulsate cu energie – nu sunt pionieri ai maşinilor electrice. Istoria acestei tehnologii care schimbă chiar în acest moment industria auto mondială începe cu mult mai devreme, pe la 1800.

 

Înaintea vremurilor

Surprinzător pentru mulţi, primele vehicule electrice au apărut pe drumuri acum mai bine de o sută de ani. Deşi sunt multe variante greu de verificat care vorbesc despre prima apariţie a maşinilor puse în mişcare de baterii, majoritatea converg către vehiculul cu care inventatorul britanic Robert Anderson uimea lumea în 1932. Mai degrabă o jumătate de căruţă sub bancheta căreia se ascundea o baterie, acest posibil pionier al maşinilor electrice a fost urmat de câteva zeci de modele mai mult sau mai puţin funcţionale. În 1884, Thomas Parker, un alt britanic de al cărui nume se leagă inclusiv de electrificarea metroului londonez şi de punerea în funcţiune a liniilor de tramvai din Liverpool şi Birmingham, prezintă un vehicul care putea transporta şase persoane cocoţate pe un soi de cutii pline cu baterii. Nu mult după aceea, în 1897, apare în Statele Unite prima firmă de taxi cu maşini electrice, iar un an mai târziu, marele Ferdinand Porsche alături de Ludwig Lohner sperie austriecii din Viena cu modelul P1, un vehicul electric al cărui pachet de baterii cântărea 500 kg, adică aproape jumătate din greutatea întregului ansamblu care avea o autonomie de circa 80 km pe care îi putea parcurge cu o viteză maximă de 34 km/h.

 

Nici faimosul inventator american Thomas Edison nu lipseşte din prima epocă de aur a vehiculelor electrice. Se pare că acesta, cu ajutorul nu mai puţin cunoscutului Henry Ford, a realizat o variantă „low-cost” a unei maşini electrice în 1913 – 1014. Din nefericire, deşi mulţi dintre cercetătorii şi inginerii cunoscuţi ai anilor 1900 au susţinut viabilitatea şi avantajele propulsiei electrice, tot atunci a început şi declinul. Culmea, influenţat parţial de acelaşi Henry Ford. Asta pentru că, în timp ce o maşină electrică din acele timpuri costa între 1.500 şi 1.800 de dolari, modelul convenţional Ford Model T avea un preţ de doar 650 de dolari. Totodată, extinderea reţelelor de drumuri amenajate permitea deplasări mult mai lungi, domeniu în care maşinile electrice nu puteau concura cu cele dotate cu motoare termice.

Din nou în actualitate

 

Între 1920 şi 2000, maşinile electrice au dispărut din atenţia publicului şi a producătorilor. Cu câteva mici excepţii dintre care merită nominalizat modelul Henney Kilowatt din 1959 care era, în speţă, un Renault Dauphine pe care americanii l-au transformat prin amplasarea unui motor electric, dar şi conceptul Impact, sau EV1, prezentat în 1990 de gigantului General Motors.

În 2004, însă, Elon Musk, fondatorul companiei americane Tesla Motors, începe dezvoltarea modelului electric Roadster. Acesta ajunge la clienţi în 2008 şi în 2012 este urmat de cunoscutul Model S. Tot în acea perioadă, mai exact în 2010, micul Mitsubishi iMiEV ia prin surprindere marii producători din întraga lume. Odată cu el ajung pe piaţa europeană şi fraţii săi Citroen C-Zero şi Peugeot iOn. Un test realizat de Capital în 2012 cu iMiEV şi C-Zero ne convingea încă de pe atunci că alternativa electrică există şi este cât se poate de utilă dacă maşina nu este utilizată în afara oraşelor. Pe atunci autonomia maximă era de circa 160 km. În decembrie 2010 Nissan lansează Leaf în Japonia şi Statele Unite, iar vehiculul devine rapid un best-seller al segmentului. Din acel moment producătorii încep să ia în serios electrificarea maşinilor, iar viitorul industriei auto devine, cu certitudine, electric.

Atacul electricelor

În ultimii cinci ani, piaţa mondială de automobile este luată cu asalt de tot mai multe modele cu sistem electric de propulsie, iar producătorii anunţă an de an noi vehicule. Pe măsură ce numărul de modele creşte se majorează şi vânzările, iar autonomia şi performanţele electricelor sunt tot mai apropiate de cele ale maşinilor convenţionale. Chiar şi reţelele de staţii de încărcare se extind, încet dar sigur, confirmând, dacă mai era necesar, că viitorul mobilităţii va fi electric.

 

În România, fenomenul electrificării se amplifică de la o zi la alta. Anul trecut au fost comercializate la noi 514 autoturisme electrice, în creştere de la doar 167 cu un an în urmă. Iar în primele şase luni din 2018 numărul de maşini electrice înmatriculate s-a majorat cu încă 390 de unităţi. Desigur vorbim aici atât despre electrice 100% (BEV) cât şi despre modele PHEV şi EREV. Cele mai vândute modele 100% electrice sunt, la noi, BMW i3, Renault Zoe, Volkswagen eGolf, smart ForFour, Volkswagen eUp!, smart ForTwo şi Nissan Leaf.

3,1 milioane de vehicule electrice există în acest moment pe şoselele din întreaga lume, arată statisticile International Energy Agency (IEA)

6,4% dintre maşinile aflate în circulaţie în Norvegia sunt electrice. Țara este lider mondial din acest punct de vedere.

580 de mii de automobile electrice au fost comercializate anul trecut în China, cea mai mare piaţă pentru astfel de vehicule din lume

(Articol publicat în numărul 1 al revistei Capital apărut în luna octombrie. Numărul din noiembrie al revistei este disponibil acum la toate centrele de difuzare a presei.)

Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

DCNews

Stirile Kanal D

AutoBild

Economica.net

Agrointeligenta

StiriDiaspora.ro

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.