O noua categorie de investitii a intrat in istoria actelor normative cu o definitie de-a dreptul hilara. Sunt investitii semnificative cele care depasesc un milion de dolari, antreneaza efecte pozitive in economie si contribuie la dezvoltarea si modernizarea infrastructurii economice, stabileste primul articol al Legii nr. 332/2001. De fapt, este vorba doar de un joc de cuvinte, aflam de la initiatorul legii, Ministerul Dezvoltarii si Prognozei (MDP). Singura conditie se refera la limita milionului de dolari, afirma calm Mihai David, secretar de stat in minister.
Dansul cuvintelor da ameteli cu urmatoarele paragrafe. Chiar si Ministerul Finantelor Publice (MFP) recunoaste, e drept, nu oficial, ca prevederile fiscale ale Legii nr. 332 sunt „facute fara legatura cu practica”. „Este absolut scandalos ca o lege cu doar 20 de articole sa contina atat de multe semne de intrebare” – are curajul sa afirme oficial consultantul fiscal Gabriel Biris, de la Haarmann, Hemmelrath & Partner. Nici Asociatia Oamenilor de Afaceri nu isi ascunde dezamagirea fata de o „lege benefica in intentii, dar care contine prevederi ambigue si definitii neinspirate, cu interpretari contradictorii”.
Pentru a nu ingropa Legea, dar si pentru a da bine la ochiul investitorului innebunit de metodologii absurde, MDP a mers pe varianta „fara norme”, spune David. Ce s-a reusit? Performanta de a ingropa legea inainte de norme. „E necesar sa se publice reglementari in aplicarea legii, pentru a clarifica prevederile fiscale”, subliniaza Mihaela Mitroi, Tax Director PricewaterhouseCoopers.
Gafe cu impact semnificativ
Din patru facilitati nou introduse, doar una e posibila fara precizari suplimentare: amortizarea accelerata. Existent in legislatie, acest regim de amortizare se poate aplica doar cu simpla anuntare a MFP, fara alte aprobari. Celelalte trei inlesniri fiscale sunt deocamdata in aer. Deducerea a 20% din valoarea investitiei e reglementata imprecis: nu se stie momentul cand poate fi aplicata – la inceperea investitiei sau la finalizarea ei?! Intrebat, Mihai David completeaza verbal textul legii, precizand ca e vorba de data punerii in functiune, adica de finalizarea investitiei.
Scutirile de taxe pentru utilaje, echipamente, alte asemenea bunuri au pus pe jar chiar Ministerul Finantelor. Directiile din acest minister nu se pun de acord asupra uneia dintre facilitati: amanarea TVA la bunurile achizitionate din tara. Unii propun ca plata TVA sa fie amanata si pentru furnizor, acesta platind la incasare, dar altii spun ca o astfel de metoda incalca logica TVA. Raspunsul oficial al MFP: „TVA este neexigibila la furnizori pana la punerea in functiune a investitiei. Furnizorii nu colecteaza, iar investitorii nu deduc pe perioada derularii investitiei.” Cat priveste bunurile de import, acestea ar trebui aduse fara taxe vamale. Dar mai e nevoie de o lista a produselor, la care inca se lucreaza. In rest, facilitatile se amana pana la norme.