tigari de contrabanda ramane in continuare o necunoscuta pentru autoritatile romane. In ultima perioada, in vestul tarii, au fost depistate insa tot mai multe cazuri de acest gen. Ca urmare, controalele pe caile de acces spre frontiere, cat si in vami s-au intetit simtitor. Cu toate acestea, traficantii continua sa riste, incercand sa-si scoata marfa din tara pe cele mai diverse cai. Cele mai multe transporturi se fac insa cu autotrenurile (TIR-uri), deoarece aici baxurile de tigari se pot ascunde mai usor. Au fost si cazuri cand traficantii au dosit tigarile in podurile vagoanelor CFR, care circula de regula pe relatia Bucuresti-Viena. TIR-urile sunt preferate si pentru cantitatile enorme ce pot fi astfel scoase mai rapid din tara. In timp ce intr-un pod de tren s-au ascuns 1.000-1.500 de pachete de tigari, intr-un TIR, „incarcatura” poate depasi 10.000 de cartuse.Una dintre cele mai impresionante capturi a fost facuta, nu cu mult timp in urma, de catre politistii de frontiera din Nadlac.Este vorba de aproape 100.000 de pachete de tigari netimbrate, marcile Midle White si Memphis, in valoare de 85.000 de euro, ascunse intr-un TIR ce trebuia sa ajunga la Viena.De asemenea, cu cateva saptamani in urma, in Arad a fost descoperit un depozit clandestin de tigari netimbrate, in valoare de peste sase miliarde de lei.In ciuda acestor evidente, autoritatile romane nu reusesc, decat foarte rar, sa-i prinda pe traficanti. Iar atunci cand totusi o fac, investigatiile se blocheaza in faza de urmarire sau cercetare penala, fara ca invinuitii sa poata fi trimisi in judecata.Surse din cadrul Parchetului spun ca, in cazurile de contrabanda cu tigari, nu se poate merge decat pe informatii: „La vamile prin care transportatorii ies din tara marfa nu se mai controleaza fizic, lucru care se presupune ca s-a facut intr-o vama de interior, dupa care, potrivit legii, are loc aplicarea sigiliului.Ca sa-i prinzi la frontiera ai nevoie de informatii exacte”. Chiar si atunci insa, desi sunt depistati cu marfa ascunsa in mijloacele de transport, traficantii reusesc sa scape, in cele mai multe cazuri, cu o simpla amenda. Ce se intampla? Potrivit Codului vamal, pentru ca fapta sa poata fi incadrata la infractiunea de contrabanda, trebuie ca bunurile sa fie trecute din tara prin alte locuri decat cele supuse controlului vamal. Adica ar fi contrabanda doar daca traficantii ar incerca sa scoata bunurile din tara pe fasie (!) si nu prin punctele obisnuite de trecere a frontierei. Or, in aceste cazuri nu poate fi vorba de asa ceva. Prin urmare, in majoritatea situatiilor, cei depistati cu marfa de contrabanda in punctele vamale sunt sanctionati pentru sustragerea de la controlul vamal (art.386, lit a, din Codul vamal). Atat!Caz in care, fapta fiind contraventie, legea prevede o amenda de 75 de milioane de lei, plus confiscarea marfurilor. „Traficantii profita evident de aceasta scapare a legii romane. Spun romane deoarece in Ungaria, de exemplu, fapta lor este considerata contrabanda, iar de legile din UE nici nu mai vorbesc…”, declara procurorii. Asa se explica faptul ca, din cele sapte cazuri suspectate de contrabanda cu tigari ajunse la Parchetul de pe langa Tribunalul Arad, de la inceputul anului si pana in prezent, procurorii n-au reusit decat intr-un singur caz sa trimita invinuitii in judecata.Pentru ca dosarele traficantilor sa aibe sanse de izbanda in instanta este necesar ca procurorii sa probeze savarsirea altor infractiuni, cum sunt ruperea de sigilii si prezentarea la controlul vamal de documente nereale. „Fara informatii sigure, care sa ne conduca la traficanti, practic, acestia nu pot fi depistati”, explica surse din cadrul Parchetului. Asta si pentru ca sigiliile nu sunt violate in toate cazurile. „Se poate intampla ca sigiliile sa fie aplicate dupa ce marfa a fost incarcata in TIR, lucru care poate fi facut doar cu stiinta lucratorului vamal. Or, la fel de bine se poate ca soferul autotrenului sa fi primit un al doilea sigiliu. In acest caz, prima data incarca marfa reala, apoi rupe primul sigiliu, incarca tigarile, dupa care aplica al doilea sigiliu”, explica surse din cadrul Parchetului. Procurorii mai spun ca toate aceste manevre sunt aproape imposibil de dovedit ulterior. O data cu intrarea in vigoare a Legii nr. 71 din 2003, detinerea tigarilor fara timbru in afara spatiului de productie se poate sanctiona cu amenda de la 100 de milioane de lei (achitata in 48 de ore) la un miliard de lei.Anchetatorii romani spun ca traficantii sunt organizati in retele coordonate din exterior. Intr-o asemenea afacere sunt implicate, de regula, cel putin trei persoane, in functie de traseul pe care urmeaza sa-l parcurga marfa: achizitionare, depozitare, respectiv transport peste hotare. De multe ori, cei care ajung sa fie luati la intrebari de politisti nici nu cunosc identitatea exacta a destinatarului. Fiecare stie doar atat cat are nevoie pentru a-si primi banii pentru serviciul prestat.

Profit de 200%
· In Romania, traficantii platesc intre 25.000 si 30.000 de lei pe un pachet de tigari fara timbru. Care pachet ajunge apoi sa fie vandut in medie cu 3,5-4 euro, in tari UE, precum Austria sau Germania, ceea ce inseamna un profit brut de 2,5-3 euro per pachet.
· La un singur transport de 100.000 de tigari se obtin astfel intre 250.000 si 300.000 de euro. Scazand cheltuielile de transport si eventualele spagi, de cel mult 2.000-3.000 de euro, rezulta un profit net fabulos.
· Desi oficial nimeni nu cunoaste dimensiunea reala a afacerilor cu tigari, aceasta poate ajunge pana la cateva sute de miliarde de lei anual. Traficantii isi procura tigarile netimbrate in principal din doua surse: shopurile duty-free, respectiv portul Constanta.
· Dovada in acest sens stau capturile foarte frecvente, mai ales in ultima vreme, facute de catre politisti, cu precadere in zonele de frontiera din vestul tarii, dar si in mijloace de transport cu destinatia Timisoara sau Arad.