V-ați întrebat vreodată cum este posibil ca un produs comandat prin telefon sau internet din altă țară, fie ea europeană sau de pe orice alt continent, să vă sosească la ușă în mai puțin de 24 de ore? Cum este posibil ca firme precum UPS, DHL, TNT sau FedEX să poată livra într-o zi un colet care prin poșta tradițională ar fi ajuns la destinație în cinci sau chiar șapte zile? Ei bine, răspunsul poate fi găsit la vreo 1.600 de kilometri de România, în cartierul general al diviziei europene a UPS de la Köln.
Noctambulul
La câteva minute după ora 23:00, trei ziariști români, trecuți deja prin furcile caudine ale controlului aeroportuar nemțesc, privesc lung către un șir aparent interminabil de avioane aliniate în fața halelor care ascund un secret bine păstrat de cei dela UPS: complexul mecanism de sortare a corespondenței care tranzitează Europa.
„Din acest moment și până la 3:30 dimineața, toate cele 110.000 de colete care ajung în hub trebuie sortate. Niciunul dintre cele 36 de avioane pe care le vedeți nu se va mai afla pe pistă până la 06:00”, ne spune mândru Carsten Helssen, șeful departamentului de comunicare al UPS Europe. Cele două hale imense în care coletele primite sunt sortate și retrimise către destinația finală adăpostesc circa 30 km de benzi transportoare. În ciuda volumului mare de muncă, condensat în numai patru-cinci ore, prin mulțimea de echipamente electronice și mecanice se zăresc foarte puțini angajați. „Coletele sunt atinse de oameni doar de două ori. La sosire și la plecare. În rest, e tehnologie”, adaugă Helssen.
A noua flotă comercială a lumii
În câteva minute, ajungem în „creierul” întregului proces de sortare. Într-o încăpere plină de calculatoare și câteva proiectoare gigant, câțiva angajați măresc sau reduc viteza benzilor transportoare, verifică încărcarea containerelor care vor fi trimise spre avioane sau camioane și remediază, printr-o singură apăsare de buton, aproape orice eroare a mecanismului. Viteza cu care se desfășoară totul este incredibilă. În câteva minute, orice pachet intrat în procesul de sortare ajunge în containerul predestinat. Zona în care își desfășoară activitatea vameșii germani este încă pustie, dar, atunci când consideră necesar, autoritățile pot opri și verifica o mulțime de colete sau chiar pe toate (n.n.-la doar două zile după vizita noastră, într-un avion UPS a fost găsit totuși un colet suspect, având ca destinație SUA). La ora 02:00, avioanele sosite la Köln încep deja să decoleze către cele 57 de țări din zona deservită de hubul european. Un imens Boeing 747 – 400, cel mai mare dintre cele 233 de avioane proprii și alte 294 închiriate de la alte companii, așteaptă să fie încărcat pentru a porni către Louisville, baza mondială a operațiunilor UPS.
„Dacă luăm în calcul numărul de aeronave, ne putem mândri cu titlul de a noua companie aeriană din lume“, explică oficialul UPS care ne-a însoțit pe tot parcursul vizitei. „Despre România, tot ce vă pot spune este că suntem în plină dezvoltare. Numărul de colete din țara dvs. a crescut cu 20% în ultimele nouă luni. O creștere mai rapidă decât media europeană”, explică Helssen. Spre dimineață, liniștea revine în zona destinată curierilor pe aeroportul din Köln. Coletele plecate cu o seară în urmă din România, Spania sau Norvegia au fost deja sortate și reîncărcate în avioanele care, în numai câteva ore, le vor livra centrelor regionale. „În fiecare zi ne spunem că nu vom putea trimite toate pachetele în timp util către destinație. Și totuși o facem. De rătăcit, mai rătăcim câteva, e drept. Dar mult sub 1% din total. E ceva de ordinul 0,000..1%, spune Carsten Helssen înainte de a ne readuce în locul de unde plecasem cu câteva ore înainte. Poștașul electromecanic din Köln a reușit și în noaptea asta să trimită către destinație peste 100.000 de colete.