CFR SA nu a efectuat în perioada 2008-2009 reparaţii capitale la niciun kilometru de cale ferată, în condiţiile în care sunt necesare astfel de lucrări pe aproape 5.500 de kilometri, pentru că, potrivit autorităţilor, sumele de la buget şi veniturile proprii ale companiei sunt insuficiente pentru investiţii.

Infrastructura feroviară este administrată şi întreţinută de CFR SA, companie aflată în subordinea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI). Veniturile proprii ale CFR SA sunt constituite din taxa pe utilizarea infrastructurii, pe care o percepe de la companiile care transportă mărfuri şi persoane pe calea ferată.

„În prezent, se înregistrează 5.493 km de linii curente şi directe scadente la reparaţie capitală, în condiţiile în care, până în 2007, se reparau capital, în limita transferurilor bugetare alocate, sub 40 km pe an, iar în ultimii doi ani (2008-2009), nu s-au efectuat reparaţii la niciun kilometru de cale ferată”, se arată într-un document al MTI, citat de Mediafax.

Fondurile alocate sunt insuficiente

Potrivit documentului, în acest an, fondurile de la bugetul de stat pentru reparaţiile capitale au reprezentat 1,75% din necesarul fundamentat, faţă de 12,76% în perioada 2000-2008.

Subfinanţarea infrastructurii feroviare a dus la numeroase restricţii de viteză – ca măsură de siguranţă a circulaţiei – şi scăderea numărului de linii pe care se poate circula cu viteza maximă proiectată.

Pe reţeaua feroviară sunt în prezent 3.837 de poduri şi podeţe cu durata de exploatare expirată, 642 trebuie înlocuite urgent, iar la 11.292 sunt necesare reparaţii capitale.

Din 170 de tunele, la 67 trebuie efectuate reparaţii capitale. Într-o situaţie asemănătoare se află şi instalaţiile de siguranţa circulaţiei, de semnalizare, de centralizare şi bloc de linie automat. La 945 de staţii (cu 17.079 de macazuri), dintr-un total de 1.087 de staţii ( cu 22.004 macazuri), sunt scadente la reparaţii capitale.

Vom rămâne fără căi ferate

„În cazul menţinerii situaţiei prezentate existe premise certe, ca pe termen mediu, infrastructura unui număr semnificativ de linii de cale ferată să devină neutilizabilă, respecitv se va ajunge la incapacitatea asigurării stării de funcţionare a elementelor infrastructurii feroviare publice la paramentrii normali stabiliţi şi perturbarea accesului pe infrastructura feroviară publică, cu afectarea intereselor majore ale economiei naţionale şi ale factorilor sociali”, se precizează încheierea documentului.

Directorul Comunităţii Companiilor Europene de Cale Ferată şi Infrastructură, Johannes Ludewig, a declarat, în luna octombrie, că România se află pe ultimul loc între statele membre UE în funcţie de investiţiile în infrastructura feroviară şi că o eventuală continuare a subfinanţării va duce la „un colaps total al sistemului feroviar”.

„Este o totală contradicţie între ceea ce se întâmplă în România şi ceea ce se întâmplă în Uniunea Europeană. Guvernul sprijină transportul rutier şi asta nu este politica şi strategia UE. România este într-o stare critică, iar guvernul ar trebui să spună că nu vrea să sprijine calea ferată, ci transportul rutier, pentru că asta se întâmplă”, a spus la acea dată Ludewig.

SURSA: Mediafax

Te-ar putea interesa și: