in Pakistan, Bayindir a fost la un pas de a fi pus sub urmarire penala, conform presei locale. Fara interventia lui Demirel, autoritatile din Pakistan erau pe punctul de a stopa contractul de 644 milioane USD acordat Bayindir Bank. Proiectul consta i realizarea tronsonului 1 de autostrada Islamabad Peshaware. intreaga afacere „Autostrada” a stat i atentia Biroului de Conturi. Un contract de 644 milioane dolari pentru constructia tronsonului de autostrada Islamabad-Peshaware a fost acordat acum doi ani de guvernul pakistanez concernului turc Bayindir. Adjudecarea s-a facut, scrie cotidianul pachistanez „Business Recorder”, „la influenta directa a presedintelui Turciei, Suleman Demirel”.
„Contractorul turc poate abandona tronsonul de autostrada”, „AND ia i considerare actiunea penala contra constructorului turc”, „Bayindir risca sa piarda contractul – premierul se va itilni cu presedintele Turciei” titrau publicatiile din Islamabad. in ianuarie 2000, situatia devenea igrijoratoare: staff-ul turc al firmei a fost chemat acasa, si peste 200 de muncitori locali au fost pusi pe liber. Datoriile catre subcontractorii locali nu erau platite de sase luni, iar cele doua parti nu pareau a se itelege pe cale amiabila. Bayindir a amenintat cu justitia atunci cind Autoritatea Nationala a Drumurilor i-a cerut sa justifice violarea itelegerii, a relatat Business Recorder. „Contractorul este mai interesat de bataliile i justitie decit de executarea proiectului”, scrie publicatia citata. Autoritatile pakistaneze au acordat o ultima sansa concernului turc, iainte de a-l da pe mina procuraturii: o itilnire la nivel ialt itre Demirel si noul prim-ministru de la Islamabad. Cartea s-a dovedit pe moment cistigatoare. Guvernul a anuntat ca accepta noile conditii ale turcilor, desi catalogate adesea ca inacceptabile. A fost anuntat si termenul decalat pentru finalizarea lucrarilor: martie 2001. Dar o noua ancheta tulbura apele. seful Biroului National de Conturi (BNC), lt. gen. Syed Amjad, a declarat i aceasta vara ca proiectul cistigat de Bayindir este i investigatia BNC: „Guvernul a platit i avans circa 8,5 miliarde rupii contractantului (circa 37,4% din costul total, de 24 miliarde de rupii), dar acesta a realizat lucrari i valoare de numai 1,5 miliarde de rupii (nici 7% din total)”, scriau ziarele Business Recorder si Dawn. la 5 iunie 2000, citindu-l pe Ajmad.
intrebati de Capital i legatura cu stadiul lucrarilor din Pakistan, reprezentantii Bayindir trimit un comunicat i care se lauda cu maretele investitii realizate. Contractul din Pakistan e ica i vizorul organelor de ancheta, dar nici un cuvint despre acest aspect. in schimb, holdingul informeaza Capital: „Teoria ca oricare dintre societatile Bayindir are probleme este falsa”.
Dupa alegerile din Turcia, Bayindir nu primeste semnale pozitive nici de acasa. Schimbat Demirel din functie, Ankara anunta ca nu va mai finanta tronsonul 1 de Autostrada (contractat de Bayindir) i viitorul an fiscal. in 1999–2000, Turcia a contribuit la acest proiect cu 521,5 milioane rupii (100 milioane USD). Un acord itre Exim Bank, Bayindir si AND a fost negociat i prealabil.
Proiectul Autostrada a condus la iceperea cercetarilor sub acuzatia de frauda asupra fostului premier, i legatura cu un alt tronson, acordat Daewoo.
in 1998, A. Cakici, desemnat de presa din Turcia ca seful mafiei din aceasta tara, a declansat un itreg scandal, deconspirind colaborarea dintre el si un important om de afaceri, K. Yigit, pentru cumpararea unei bancii de stat, Turkbank. Cakici a facut publica o iregistrare audio a unei conversatii avute cu Yigit.
incoltit, acesta din urma a iesit la rampa cu dezvaluiri-soc: i acuzatiile sale, asa cum sunt redate de presa turca, apar numele presedintelui Bayindir Holding si al sefului statului, alaturi de cel al sefului mafiei, relateaza Turkish Media Review, News & Translation Agency. Conform aceleiasi surse, Yigir a sustinut ca presedintele Bayindir l-ar fi avertizat: „si presedintele (Demirel – n.r.), si Cakici ma sustin. Sa nu idraznesti sa te amesteci”. Yigir a facut aceasta declaratie pe posturile proprii de televiziune, Channel E si Channel 6.
Acuzat a fost isusi primul-ministru Yilmar, care s-a disculpat i direct la un alt post TV, Kanal D, i emisiunea „Arena”: „Nu am nici o legatura cu toate acestea. A