Jaguar a construit de-a lungul anilor unele dintre cele mai reprezentative maşini din lume, de la modelul E-Type lansat la începutul anilor ’60, numit cea mai frumoasa maşină din toate timpurile, până la renumita serie XJ. După ce americanii de la Ford au renunţat la Jaguar şi Land Rover pentru suma de 2,3 miliarde de dolari în favoarea indienilor de la Tata Motors, majoritatea specialiştilor, mai ales a celor din Regatul Unit, considerau că de cele două mărci se va alege praful. Nu a fost deloc aşa, iar drept dovadă, în prezent, Jaguar şi Land Rover există în continuare şi produc maşini apreciate.

Jaguar XF a fost lansat în 2008 şi a câştigat numeroase premii, iar în 2012 modelul a beneficiat de un facelift. În ţara noastră, din 1.774 de modele Jaguar înmatriculate, 447 sunt model XF, conform datelor de la Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor. Jaguar XF facelift este o limuzină cu aspectul unui coupe care atrage, atât privirile celorlalţi şoferi, cât şi pe cele ale pietonilor. Maşina are faruri înguste care îi conferă un aspect agresiv, accentuat şi de grila frontală, precum şi de spoiler. Ledurile sunt folosite la stopuri, la semnalizatoare, dar şi la interior. Acestea scot în evidenţă butoanele de pe consola centrală, panoul de instrumente şi conturează uşile, creând un aspect plăcut.

Primul lucru pe care îl remarci când te urci la volanul lui XF este pielea care îmbracă scaunele, bordul şi consola centrală. Odată pornit motorul, pe ecranul tactil de şapte inchi îţi vor apărea informaţii legate de temperatura interioară, cea exterioară, sistemul de navigaţie şi melodiile din playlist. Pe acest ecran se pot urmări filme, atunci când maşina staţionează, şi se poate asculta muzică prin intermediul portului USB care se găseşte în interiorul cotierei. Pe XF poate fi montat un sistem audio cu 17 difuzoare care au împreună 825W. Foarte interesant este şi sistemul prin care se deschid automat gurile de ventilaţie când se porneşte sistemul de climatizare, dar şi butonul rotund, rotativ, de control al transmisiei. Este vorba despre o cutie automată ZF cu opt viteze. Cutia funcţionează impecabil şi, chiar dacă apeşi brusc pedala de acceleraţie, cutia ştie ce vrei şi nu are niciun timp de întârziere. Schimbă excelent treptele astfel încât clapetele de pe volan par inutile, mai ales dacă alegi şi modul Sport. Deşi este o limuzină sport, are un portbagaj neaşteptat de mare, de 540 de litri. Rabatarea banchetei – spate creează un volum suplimentar de 420 de litri.

Consum impresionant

Pentru Jaguar XF există mai multe variante de motorizare, însă modelul testat şi cel mai aclamat avea sub capotă motorul 2,2 litri diesel şi 200 cai – putere. Britancii au reuşit cu un astfel de model un consum de 4,5 litri, după ce au străbătut 4.637 kilometri, într-o săptămână, în SUA. Consumul oficial în ciclul combinat este de 5,2 litri/100 km. În testul nostru, Bucureşti-Cheile Sohodolului, din judeţul Gorj, am înregistrat un consum de 6,2 litri/100 km, la o viteză medie de 87km/h. Chiar şi aşa, performanţa este remarcabilă, iar aici contribuie în mod evident cutia automată şi sistemul Start & Stop, care opreşte motorul la semafor, economisind combustibil. În ceea ce priveşte ţinuta de drum, suspensiile sau direcţia, cuvintele sunt de prisos. Jaguar XF ajunge de la 0 la 100 de km/h în 8,3 secunde, iar viteza maximă este de 225km/h. Maşina are o concurenţă serioasă reprezentată de BMW Seria 5, Audi A6 sau Mercedes Clasa E, însă constituie o alternativă ideală pentru cei care vor să iasă din turmă.