Modelul de clasă mică al coreenilor de la Hyundai, i20, are un succes invidiat de mulți. În Europa a fost comercializat în aproape 100.000 de exemplare doar anul trecut, iar creșterea cu 8,6% a pus în gardă vedetele pieței – Renault Clio, Volkswagen Polo, Ford Fiesta sau Opel Corsa. Pe piața noastră, modelul se află pe locul opt în segment, depășind vehicule mult mai cunoscute precum Peugeot 208 sau Toyota Yaris. În acest context, includerea în ofertă a unei variante cu dotări de top și un aspect exterior care induce ideea de sportivitate și capacități off-road a venit în întâmpinarea clienților care își doreau un vehicul cu dimensiuni reduse dar erau nemulțumiți de „cumințenia” modelelor de pe piață. Și, așa cum Dacia a înregistrat în succes neașteptat cu varianta Stepway a lui Sandero, Hyundai mizează cu Active pe o reacție asemănătoare a clienților. Culmea, în acest an, chiar și Ford pare a căuta cumpărători în aceeași zonă odată cu lansarea pe piață a modelului Fiesta Active. Fără a dori să dăm naștere unor interpretări răutăcioase, nu ne putem opri să remarcăm că, pe lângă asemănările evidente dintre unele modele Hyundai și Ford, în cazul variantelor crossover ale modelelor de clasă B până și numele este identic. Și nu coreenii sunt cei care au ajuns pe piață mai târziu!

 

Activ pe șosea

Micul crossover Hyundai are, așadar, un aspect exterior evoluat față de varianta de bază, i20. Partea frontală este dominată de un „bullbar” aparent și de proiectoarele de ceață rotunde. Tot rotunde sunt și lămpile de ceață din spate, această zonă a mașinii având și un difuzor de aer tot cu rol estetic. În plus, pe laturi se observă clar protecțiile din plastic pentru uși și aripi, elemente extrem de utile atunci când sunt parcurse drumuri neamanejate. Oficialii producătorului susțin că, în ciuda înrudirii evindente cu i20, peste jumătate dintre elementele exterioare ale caroseriei sunt unice. Ar mai fi de adăugat că varianta Active oferă utilizatorilor și o gardă la sol mai înaltă cu 2 cm, un alt detaliu important atunci când asfaltul face loc terenului accidentat.

Deși exteriorul sugerează capacități off-road, Hyundai i20 Active nu este un vehicul destinat drumurilor dificile lipsindu-i atât tracțiunea integrală cât și propulsoarele puternice. Dacă tot vorbim despre motoare este demn de menționat că modelul poate fi comandat cu o singură unitate turbo în trei cilindri de 1.0 litru ai cărei 100 CP sunt transmiși către puntea față prin intermediul unei cutii manuale cu cinci trepte. Fără doar și poate că un propulsor mai puternic, ca și o cutie cu șase trepte, ar fi completat corect gama, însă în timpul testului acest mic motor T-GDi Kappa cu injecție directă s-a dovedit un companion de nădejde. Fiecare apăsare a pedalei de accelerație este întâmpinată, surprinzător, cu un răspuns prompt, chiar și în treptele superioare ale cutiei. Totodată, zgomotul generat de mica uzină de forță este ceva cam mare atunci când aceasta se află în sarcină, iar o a șasea treaptă de viteze ar fi ajutat la reducerea consumului atunci când vehiculul rulează în regim de autostradă. Tot la capitolul minusuri trebuie menționat ruliul destul de accentuat al caroseriei în virajele abordate sportiv. Cei 2 cm în plus ai gărzii la sol își arată în acest fel efectele secundare.

 

Cu dotări din categoria superioară a segmentului, precum asistența la pornirea în rampă (HAC), monitorizarea presiunii în pneuri (TPMS), management al stabilității vehiculului (VSM), șase airbaguri și chiar faruri cu funcție de iluminare în viraje, i20 Active se dovedește o ofertă interesantă în zona crossoverelor de clasă B, zonă în care are însă un rival puternic în Dacia Sandero Stepway.

Caracteristici tehnice Hyundai i20 Active:

Motor                                  1.0 T-GDi

Capacitate cilindrică       998 cmc

Putere                                100 CP

Combustibil                      benzină

Viteza maximă                 176 km/h

Accelerație 0-100 km/h   10.9 sec.

Consum mediu                4,8 l/100 km

Emisii CO2                       110 g/km

Preț                                    15.004 euro

(Articol publicat pe 1 mai 2017 în revista Capital)