Guvernul tehnocrat a elaborat, în mare taină, o ordonaţă de urgenţă ce modifică legislaţia privind înmatricularea şi vânzarea vehiculelor, fără a solicita punctul de vedere al Ministerului Transporturilor. Pentru ministrul Afacerilor Interne, Petre Tobă noua ordonanţă privind înmatricularea şi tranzacţionarea maşinilor, ce reduce din atribuțiile RAR, ar trebui să aducă siguranţă pe piaţa auto din România.

În ultimele zile ale lunii iunie, Gu­vernul păstorit de Dacian Cioloş, a aprobat Ordonanţa de Urgenţă nr. 41/28 iunie 2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administraţiei publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, prin care, practic, România este repusă pe harta roşie a maşinilor furate din străinătate și din țară.

Chiar dacă s-a renunțat la anumite atribuții ale Ministerului Transporturilor, prin RAR, ordonanţa adoptată de Guvernul Cioloş nu a fost avizată de fostul ministrul al Transporturilor, Dan Costescu. Potrivit noilor reglementări cuprinse în Ordonanţa 41, dovada certificării autenticităţii unui vehicul de către Registrul Auto Român se face de către instituţiile care se ocupă de operaţiuni de înmatriculare pentru o maşină utilizată, dobândită din străinătate. Potrivit noilor reglementări, pentru un vehicul înmatriculat în România, în momentul vânzării/cumpărării sale nu mai este necesar certificatul de autenticitate. Înainte de intrarea în vigoare a acestui document, Ordonanţa de nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, prin articolul 11, alineatul (5), impunea celor care vor să înmatriculeze o maşină din străinătate să facă dovada certificării autenticităţii vehiculului de Registrul Auto Român. „Certificarea autenticităţii vehicului este dovada faptului că maşina nu figurează în baza de date a Uniunii Europene ca fiind furată. Înainte de sfârşitul lunii iunie, cine vroia să înmatriculeze o maşină era obligat să depună la dosar certificatul de autenticitate al vehiculului. Cel mai important document al maşinii era eliberat de RAR până la sfârşitul lunii iunie. Începând cu luna iulie, numai cei care au achiziţionat maşina second-hand din străinătate sunt obligaţi să depună la dosar certificatul de autenticitate al autovehiculului. Pentru autovehiculele vechi, înmatriculate deja în România, dacă se vând, instituţia care se ocupă de înmatriculări nu mai solicită certificatul de autenticitate a vehiculului de la Registrul Auto Român. Cine verifică seria de carosierie și alte elemente de identificare după aplicarea noi legi? Acum nu mai sunt obligați să verifice seriile“, ne-au explicat specialiştii din domeniu.

MAI: La baza de date Interpol unde efectua verificările RAR are acces și DRPCIV

Am întrebat conducerea Ministerului Afecerilor Interne, cine face verificarea autenticității vehiculelor în momentul înmatriculării odată cu publicarea Ordonanței 41, şi dacă se mai cere certificat de autenticitate a vehiculelor rutiere în momentul înmatriculării

Potrivit oficialilor MAI, Registrul Auto Român face doar verificarea autenticității vehiculelor pentru ve­hi­cule rutiere uzate importate în România înainte de înscrierea acestuia în circulație pentru prima data la noi în țară. „Prin Ordonanța nr. 41/28 iunie 2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative s-a modificat cuprinsul art.11 alin.(5) din O.U.G nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în sensul că dovada certificării autenticității vehiculului rutier utilizat dobândit din alt stat se face numai la înscrierea acestuia în circulație în România. Prin modificare s-a eli­mi­nat certificarea autenticității în cazul transcrierii dreptului de proprietate în cazul unui vehicul uzat care a fost anterior înmatriculat în România (adică în cazul schimbării proprietarului)“, ne-a explicat conducerea MAI.

Potrivit acestora, verificarea dacă un vehicul rutier este dat în urmărire ca urmare a reclamării furtului se face, fără excepție, în toate cazurile de înmatriculare (adică atât la înscriere, cât și la transcriere), precum și la autorizarea pentru circulație provizorie de către Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV).
„Verificările se fac în bazele de date ale Interpol (e-ASF), în sistemul EUCARIS (Car and Driving License Information System) și în Sistemul Informatic Schengen (SIS). Modificarea propusă prin O.U.G. nr.41/2016 a ținut cont de posibilitatea pe care o avea numai DRPCIV de a efectua verificări în bazele de date SIS (unde sunt înregistrate toate semnalările privind mașinile furate) aceasta fiind o bază de date mult mai riguroasă decât cea pe care o utiliza până la modificarea legislativă RAR-ul. La baza de date Interpol (e-ASF) unde efectua verificările RAR are acces și DRPCIV. Va fi o verificare mult mai riguroasă, de către o singură autoritate în trei baze de date: Interpol, EUCARIS si SIS.Această modificare vine și în sprijinul cetățenilor care nu mai sunt obligați să facă două demersuri pentru același tip de verificare“, ne-au mai explicat oficiali MAI.

Conform datelor Ministerului Afacerilor Interne, în anul 2015 s-au înmatriculat în România un număr de aproximativ 180.000 vehicule rutiere uzate importate. Dintre acestea, cu ocazia verificărilor efectuate potrivit celor menționate anterior, au fost identificate 358 vehicule care figurau cu semnalări în SIS (Sistemul Informatic Schengen). În urma verificărilor în bazele de date ale Interpol au fost identificate ca reclamate furate 3 vehicule, iar în verificările efectuate prin Sistemul EUCARIS (European Car and Driving License Information System) au fost identificate 15 vehicule reclamate ca fiind furate. Potrivit MAI, autoritățile de înmatriculare, în exercitarea competențelor legale privind înmatricularea și autorizarea provizorie a vehiculelor, verifică, toate vehiculele pentru care se solicită eliberarea unui certificat de înmatriculare sau autorizație de circulație provizorie în bazele de date naționale, internaționale, precum și Sistemul Informatic Schengen (SIS).

100 de lei este taxa de certificare a autenticității vechiculului, sumă încasată de  Registrul Auto Român