Ministerul Educației anunță că noua ordonanță de urgență adoptată de către Guvern stabileşte cadrul legal cu privire la contractele de vânzare încheiate între vânzător şi consumator, asigurând un nivel ridicat de protecţie a consumatorilor şi buna funcţionare a pieţei interne, în special norme privind conformitatea bunurilor cu contractul, măsuri corective în caz de neconformitate, modalităţi de punere în aplicare a respectivelor măsuri corective, precum şi garanţiile comerciale.

În același timp, potrivit sursei citate, noua lege adoptată de către Executiv mai prevede și faptul că vânzătorul răspunde faţă de consumator pentru orice neconformitate existentă în momentul livrării bunurilor care se constatată în termen de doi ani de la data respectivă, se menţionează în comunicatul Ministerului Economiei.

În ceea ce privește situația bunurilor cu elemente digitale pentru care contractul de vânzare prevede furnizarea continuă de conţinut digital sau de servicii digitale pentru o anumită perioadă, în acest caz, vânzătorul răspunde, de asemenea, pentru orice neconformitate a conţinutului digital sau a serviciului digital care intervine sau este constatată în termen de doi ani de la momentul livrării pentru produse cu durată medie de utilizare de până la cinci ani, respectiv în termen de cinci ani de la data respectivă pentru produse cu durată medie de utilizare de peste cinci ani.

Ministrul Economiei, Florin Spătaru, a oferit o serie de declarații în acest sens. El a explicat că legea introduce conceptul de bunuri cu elemente digitale compatibile sau interoperabile cu diverse componente hardware şi software.

Totodată, ministrul a mai menționat că mai este nevoie și de o evaluare pentru a stabili dacă elementul de conţinut digital sau de serviciu digital al unor astfel de bunuri este actualizat în conformitate cu contractul de vânzare.

„Noutatea importantă regăsită în ordonanţa prin care transpunem directiva UE constă în introducerea conceptul de bunuri cu elemente digitale compatibile sau interoperabile cu diverse componente hardware şi software.

Cum vor fi afectați consumatorii

Conformitatea bunurilor cu conţinut digital sau cu servicii digitale care sunt încorporate în bunuri sau sunt interconectate cu acestea trebuie să fie evaluată, pentru a se stabili dacă elementul de conţinut digital sau de serviciu digital al unor astfel de bunuri este actualizat în conformitate cu contractul de vânzare”, a spus el.

Trebuie menționat faptul că noua ordonanță de urgență mai prevede și faptul că vânzătorul poate să refuze aducerea la conformitate a bunurilor dacă atât reparaţia, cât şi înlocuirea sunt imposibile sau ar crea costuri disproporţionate. Acelaşi lucru se aplică şi în cazul în care reparaţia sau înlocuirea este imposibilă, iar oricare altă măsură corectivă ar crea vânzătorului costuri disproporţionate.

În același timp, pentru a se evita inducerea în eroare a consumatorilor, noua ordonanță de urgență mai spune că, în cazul în care condiţiile cuprinse în anunţurile publicitare asociate privind garanţia comercială sunt mai favorabile pentru consumator decât cele incluse în certificatul de garanţie, prevalează condiţiile mai avantajoase, se menţionează în comunicatul Ministerului Economiei.

Florin Spătaru susține că în cazul în care legea nu ar fi fost modificată, România ar fi riscat amenzi usturătoare din partea UE.

„Dacă nu schimbăm legea, România riscă amenzi foarte mari de la UE. Transpunerea directivei trebuia să fie făcută de acum 5 luni. În plus, era urgent nevoie de noi măsuri de protecţie pentru consumatori care achiziţionează gadgeturi cu diferite componente software şi hardware”, a adăugat Florin Spătaru.