Miliardele de euro din importuri care dezechilibreaza balanta comerciala vin cu preponderenta de la firme din patru domenii: siderurgie, gaze naturale, petrol si auto.

Guvernatorul Bancii Nationale, Mugur Isarescu, si-a facut aproape o fixatie din a arunca vina pentru deficitul comercial pe frigiderele si televizoarele pe care le tot cumpara romanii. La fata locului, lucrurile sunt mult mai nuantate. Daca il intrebam pe Dan Ostahie, de la Altex, cat de importante au fost importurile in viata firmei pe care o patroneaza in 2005, probabil ca o sa ridice din umeri. Intr-un clasament intocmit de Ministerul Economiei si Comertului, rezulta ca cel mai mare retailer de electronice si electrocasnice este abia pe locul 57 in topul importatorilor in anul 2005. si asta in conditiile in care, pe ansamblu, masinile, aparatele si echipamentele electrice au detinut o pondere de 21% in totalul importurilor de peste 32 miliarde de euro, adica 6,8 miliarde de euro. Aceste cifre arata ca, in linii mari, Isarescu se cam insala si ca e greu de crezut ca importurile in valoare de 700 de milioane de euro (bunuri de larg consum), au dezechilibrat sistemul bancar. Pentru ca restul, pana la sase miliarde de euro, este dat de retehnologizare, adica de aparatura care in nici un caz nu se regaseste in casele romanilor.


Reprezentantii Ministerului Economiei si Comertului declarau la sfarsitul lunii trecute ca ritmul accelerat al proceselor de restructurare si modernizare a sectoarelor economice, dependenta structurilor tehnologice interne de importurile energetice si de materii prime au fost principalii factori care au “alimentat” deficitul comercial in 2005.


In schimb, in clasamentul primilor zece importatori din Romania se afla o companie siderurgica (Mittal Steel), una specializata in domeniul gazelor naturale (Societatea Nationala de Transport din Sibiu – Transgaz), patru firme care activeaza in domeniul petrolier (Rompetrol Rafinare, Petrotel Lukoil, Rafo si Petrom), o companie furnizoare de servicii pentru producatorii de echipamente electronice (Solectron) si trei care activeaza in domeniul auto (Porche Romania, Renault Nissan Romania si Automobile Dacia). Pe locuri fruntase sunt si cei doi mari operatori de telefonie mobila, Mobifon (devenita intre timp Vodafone) si Orange, care ocupa pozitiile 14 si, respectiv, 17 in clasamentul importatorilor.


In locul companiilor Transgaz, Porsche Romania si Renault Nissan Romania, prezente in clasamentul importatorilor, in cel al exportatorilor au intrat Alro, Oltchim si Lisa Draxlmaier Autopart Romania. In ceea ce priveste exporturile, in topul primelor zece companii se afla sapte din cele zece care conduc si clasamentul importatorilor. Cu alte cuvinte, componentele auto, produsele chimice si industria aluminiului tind sa se aseze in topul exportatorilor. Aici, avem doua probleme: niciun proprietar roman (cu exceptia Oltchim si Rompetrol) nu este pe lista si nici valoarea adaugata nationala nu este mare.

Benzina a batut petrolul la export

Echilibrul mai mult decat fragil dintre exporturi si importuri este aratat, in primul rand, de faptul ca pe lista marilor importatori regasim cam aceiasi jucatori de pe lista exportatorilor. Daca firmele enumerate doar ar importa materie prima si ar exporta produse finite, lucrurile ar fi cat se poate de normale. Numai ca, tot mai dese sunt semnalele care arata ca, cel putin in cazul companiilor petroliere, in tara se intorc mai putini bani. Chiar daca, cel putin teoretic, realitatea ar trebui sa fie invers. Pe de alta parte, presedintele Traian Basescu s-a sesizat anul trecut, spunand ca Rompetrol, Petrom-OMV sau Lukoil sunt dusmanii balantei de plati externe pentru ca importa titei, dar nu exporta produse finite. Presedintele Rompetrol, Dinu Patriciu, a declarat pentru Capital, intr-un interviu recent, ca rafinaria de la Navodari exporta in jur de 58% din cantitatea de titei procesata, iar restul de 42% este vandut pe piata interna. “Vindem in special in tarile din jur, cu aceeasi marja de profit ca in Romania”, sustine Patriciu.


Marian Iancu, seful de la Balkan Petroleum, care a detinut, cel putin pana anul trecut, controlul asupra rafinariei Rafo de la Onesti, spune ca majoritatea importurilor se refera la titei, in principal din Marea Neagra. “Rafo exporta derivate din petrol, adica benzina si motorina. Se exporta in toata Comunitatea Europeana, dar si in SUA si Canada”, adauga el. Numai ca una dintre acuzatiile aduse de DNA actionarilor de la Rafo este aceea ca ei ori au exportat la preturi mici, ori au exportat ilegal.
Cu alte cuvinte, exporturile respective nu se regasesc in cifrele oficiale. Reprezentantii Ministerului Economiei si Comertului spun ca principalele produse importate in 2005 au fost materiile textile si articole din acestea (26% din total), masini, aparate si echipamente electrice (21%), produse metalurgice (11,7%), piei brute si tabacite (10,5%), iar principalele produse exportate in 2005 au fost materiile textile si articole din acestea (32,1% din total), incaltaminte (21,2%), masini, aparate si echipamente electrice (12,8%) si produse metalurgice (8,5%).



Petromidia exporta circa 58% din cantitatea de titei procesata, iar restul de 42% este vandut pe piata interna. Vindem in special in tarile din jur, cu aceeasi marja de profit ca in Romania.

Dinu Patriciu,

Rompetrol





Primii zece importatori din Romania

1. Mittal Steel Galati SA (Galati)

2. Societatea Nationala de Transport – Transgaz (Sibiu)

3. Rompetrol Rafinare SA (Constanta)

4. Petrotel Lukoil SA (Prahova)

5. Rafo SA (Bacau)

6. Solectron Romania SRL (Timis)

7. Petrom SA (Bucuresti)

8. Porsche Romania SRL (Bucuresti)

9. Renault Nissan Romania SA (Bucuresti)

10. Automobile Dacia SA (Arges)

In topul primilor zece importatori nu figureaza nici un retailer de electronice si electrocasnice. In schimb, primele zece companii importa materii prime pentru industria metalurgica si pentru cea petroliera, gaze naturale si piese si subansamble pentru industria auto si automobile.


Primii zece exportatori din Romania

1. Mittal Steel Galati SA (Galati)

2. Petrom SA (Bucuresti)

3. Rompetrol Rafinare (Constanta)

4. Petrotel Lukoil (Prahova)

5. Alro SA (Olt)

6. Rafo SA (Bacau)

7. Automobile Dacia SA (Arges)

8. Solectron Romania (Timis)

9. Oltchim SA (Valcea)

10. Lisa Draxlmaier Autopart Romania SRL (Arges)

Cei mai mari zece exportatori trimit peste granita produse siderurgice, carburanti, produse chimice, automobile si subansamble pentru industria auto. Interesant este faptul ca sapte din primii zece exportatori sunt si pe lista primilor zece importatori.