“2012 are, din păcate, mai multe pericole ca anii din urmă”, crede Maria Grapini, președinte al Federației Patronale a Industriei Ușoare (FEPAIUS), explicând că   există un cumul al efectelor negative și “după trei ani de pierderi, multe companii ar putea ieși din piață. Dacă rămân aceleași condiții de operare, este greu de crezut că în textile și confecții va fi creștere la anul”.
Grapini prevede o scădere a producției industriale cu până la 15%, pe fondul crizei și în condițiile în care Executivul nu ia măsuri de susținere a ramurei. Mai grav e că inclusiv comenzile externe vor scădea cu 5 – 10%, atrage atenția președinștele FEPAIUS. Explicația lui Grapini: “Cauzele sunt legate de un consum extrem de redus în piața externă, iar la export producătorii nu mai pot să se încadreze în prețurile pieței externe”.
Irina Schrotter, cu afaceri tot în zona de confecţiidesign vestimentar, e însă de altă părere când vine vorba de piețele externe: “Cifrele la export în industria textilă au înregistrat creșteri atât în 2010 cât și în 2011, iar estimările mele sunt că vor crește și în 2012”. Pe ce se bazează?
Creșterea comenzilor la export, explică Schrotter, a fost favorizată de două situații internationale. Unu: creșterea prețurilor de manufactură în China și alte țări asiatice, plus celelalte inconveniente ale acelor piețe (comenzi cu volum mare, timp de livrare lung, cheltuieli de transport, condiții de finantare etc). Și doi: din cauza situației politico-socială, țările din nordul Africii – puternic dezvoltate din punct de vedere al producției textile-, au devenit nesigure și incerte pentru o programare de producție pe termen mediu-lung. Aceste elemente, trage concluzia creatoarea de modă, au determinat “o relocare puternică a comenzilor spre țările periferice ale UE, România fiind una dintre acestea”.
Dacă e să vorbească doar despre perspectivele pieței interne, Schrotter crede că lucrurile ar putea merge rău poate încă doitrei ani. Sunt unii mai ameninţaţi decât alţii? „Da“, continuă Schrotter, „firmele care mizează în special pe piaţa internă vor avea în continuare cel mai mult de suferit, pe fondul scăderii consumului“.
Trăgând linie, “este greu să fii optimist când te afli în largul mării fără colac de salvare”, conchide pe un ton optimist-prudent Maria Grapini. Altfel, “important este să nu intrăm în panică și, ca oameni de afaceri, să judecăm rațional dacă mai putem continua sau trebuie să ieșim din piață”.