Noul port va fi construit în apropiere de oraşul Anaklia, vestul Georgiei, care este amplasat strategic pe cea mai scurtă rută de tranzit din China în Europa. Graţie acestui proiect, Georgia speră să poată concura cu porturile turceşti şi să devină o etapă obligatorie pentru cargourile comerciale chineze în drum spre Europa. 

Premierul georgian Giorgi Kvirikashvili a precizat că o societate mixtă, denumită Anaklia Development Consortium, compusă din firma georgiană TBC Holding şi cea americană Conti International, a fost cea căreia i-a fost atribuit acest contract. Georgia va participa cu 100 milioane de dolari, restul costurilor urmând să fie suportate de consorţiu. 

"Acest proiect va deschide oportunităţi formidabile pentru Georgia şi întreaga regiune, făcând din 'Drumul mătăsii' un concept complet operaţional" , a apreciat Giorgi Kvirikashvili. Premierul georgian a adăugat că acest proiect va include şi un parc industrial de 600 de hectare care va aplica taxe mici, ceea ce va da o gură de oxigen economiei Georgiei. 

Consorţiul ADC a informat într-un comunicat de presă că lucrările de construcţie vor demara până la finele acestui an şi se vor întinde pe o perioadă de trei ani. ADC adaugă că în anul 2025 noul port ar urma să genereze 0,5% din Produsul Intern Brut al Georgiei şi va putea asigura tranzitul a 100 de milioane de tone de containere pe an. De asemenea, noul port va putea să deservească şi navele mari care în prezent nu pot să utilizeze actualele porturi din Georgia şi care trebuie să meargă în Turcia iar mărfurile sunt transbordate pe nave mai mici. 

Sub conducerea preşedintelui Xi Jinping, China a demarat o ofensivă diplomatică şi economică pentru relansarea unui nou 'Drum al mătăsii' care să facă legătura între Asia şi Europa. Georgia vrea să profite de relansarea rutelor comerciale dintre China şi Europa pe baza unui acord de liber schimb semnat cu Uniunea Europeană în 2014. 

AGERPRES