Anul care abia a început va fi, ca și 2010, „Anul tablet-PC”, cu  diferența că, dacă anul trecut vedeta incontestabilă a fost gadgetul celor de la Apple, în 2011 se va da o luptă acerbă între mai mulți producători. Motorola, Research in Motion (RIM), Hewlett-Packard, Toshiba sau Samsung sunt doar câteva dintre companiile care s-au înscris în cursa pentru o cotă de piață cât mai însemnată în segmentul tablet-PC. Aceasta ar fi, pe scurt, concluzia celor care au vizitat zilele trecute una dintre cele mai importante expoziții de produse electronice din lume, CES 2011.
În teorie, intrarea mai multor competitori pe această nouă nișă a pieței ar trebui să aducă beneficii cumpărătorilor. Marele avantaj pentru consumatori, pe care ar trebui să-l genereze bătălia dintre producătorii de tablete, constă într-o paletă mai largă de produse, fiecare cu aplicații specifice și cu prețuri diferite. Pe de altă parte, întrucât numărul de iPad-uri comercializate anul trecut a depășit șapte milioane de unități, iar analiștii apreciază că tableta RIM, cel mai puternic competitor potențial, nu se va vinde anul acesta în mai mult de patru milioane de unități, rezultă că Apple își va menține supremația în acest segment, mai ales că iPad-ul va beneficia și el de un upgrade.
Televizorul 3D, în dizgrație
Pe lângă vedeta incontestabilă a anului, tablet-urile, CES a demonstrat, dacă mai era nevoie, că televizorul 3D mai are încă mult de așteptat până să devină un adevărat bun de larg consum. Deși mulți producători continuă dezvoltarea acestei noi tehnologii, unii reducând greutatea ochelarilor (Samsung), alții eliminându-i total din peisaj (Toshiba), lipsa programelor TV dedicate și costurile mari ale aparatelor au descurajat din start pașii făcuți în direcția creării unei adevărate piețe.
Această stare de fapt a fost mai mult decât vizibilă la CES, producătorii axându-se mai degrabă pe smart-TV decât pe 3D. Motivul? Până la a putea cumpăra un televizor 3D la un preț rezonabil și a putea urmări programe dedicate acestei tehnologii, clienții caută conținut. Cam același lucru s-a întâmplat în domeniul telefoniei mobile, iar piața televizoarelor pare să urmeze, mai poticnit, același traseu. Prin urmare, încă din acest an, televizorul va deveni, dintr-un simplu receptor, un conector instrumentat cu soluții hard și soft evoluate și beneficiind de aplicații dedicate, prin intermediul cărora cei numiți tradițional telespectatori vor putea să comunice cu alți internauți fără să renunţe la programul TV preferat.
O industrie pe val
Dacă tablet-urile și televizoarele web-connected au captat atenția tuturor celor prezenți la CES, nu au fost ignorate nici gadgeturile-minune ori soluțiile software și hardware. Pentru toți cei dependenți de tehnologia de ultimă oră, CES 2011 a fost un bun sfetnic. Studiile de piață ale celor de la Gartner demonstrează că această industrie tinde să evolueze mai rapid decât oricare alta: până în 2014, vânzările mondiale de telefoane inteligente vor atinge 851 milioane de unități, iar numărul tablet-PC-urilor va ajunge la 150 de milioane în 2013. Aceeași companie de cercetare estimează că, un an mai târziu, ele vor reprezenta aproape 10% din piața totală de PC-uri.