«Americanii sunt cei mai avizi clienți, stau ore în șir în magazin și discută cu trabucul în mână», spune Alice Manea, di­­rector în cadrul grupului Brands Interna­tional, din care fac parte magazinele El Unico și La casa del Habano, probabil cei mai cunoscuți comercianți de produse de tutun de lux și accesorii. De ce două magazine pentru același tip de produse și, mai mult sau mai puțin, aceiași clienți?
„Într-adevăr, există două branduri. La Casa del Habano este o franciză prezentă la nivel internațional, care ține de Habanos SA (producătorul de trabucuri care deține monopolul pe piața cubaneză – n.r.).
El Unico De Luxe, este un brand autonom și, zicem noi, mai mult decât un tobacco shop: este un tip de magazin-experiență, în care, pe lângă trabucuri și accesorii, clienții vor găsi și alte produse de lux.“ Oricât de poetic ar suna sintagma „magazin-experiență“, ea este justificată în cazul acestui tip de business. Motiv pentru care aproape toate magazinele de profil, indiferent de dimensiuni, au o cameră rezervată clienților, unde aceștia pot savura în liniște trabucul abia achiziționat și se pot gândi de ce alte produse din magazin ar mai avea nevoie – o brichetă, un whisky sau, de ce nu, un ac de cravată.
Accesoriile reprezintă un segment aproape la fel de important al afacerii ca și tutunul propriu-zis: dacă la El Unico și La Casa del Habano acestea aduc 30% din totalul vânzărilor, la JPB Trade, ponderea accesoriilor este de nu mai puțin de 50%, după cum spune Alexandra Motofan, director de vânzări al companiei.
Afaceri de 12,5 milioane de euro Numărul magazinelor, deși încă destul de mic, a crescut în ultimii ani. Prima firmă care s-a adresat pasionaților de trabucuri din România are astăzi mai mult de 15 ani. Este vorba de JPB Trade, distribuitor care are în proprietate nouă magazine în întreaga țară (inclusiv în orașe precum Deva și Râmnicu Vâlcea). I-a urmat Docnet, importator, în principal, de trabucuri non-cubaneze, pipe și tutun pentru pipe, care deține, la rându-i, șase magazine.
În 2001, se deschidea El Unico, probabil cel mai cunoscut dintre magazinele de profil, în primul rând datorită opțiunii pentru locații cu vad foarte mare, cum e cazul mallurilor Băneasa și Cotroceni din Capitală.
El Unico face parte – alături de Casa del Habano, magazin inaugurat în urmă cu cinci ani în incinta hotelului Hilton din Capitală, și de alte branduri de lux (S.T. Dupont, Habanos și Nespresso) – din compania de distribuție Brands International. Firmă de la care se aprovizionează și ultimul magazin apărut pe piață, în luna iulie a acestui an, The Room. Per total, firmele enumerate mai sus au înregistrat, anul trecut, venituri de circa 12,5 milioane de euro.