Fondul Monetar Internaţional a recomandat înfiinţarea Consiliului Fiscal şi sprijină funcţionarea acestuia ca structură independentă, a declarat şeful misiunii FMI pentru România, Jeffrey Franks.

“Experţii FMI au fost cei care au recomandat înfiinţarea Consiliului Fiscal. Suntem fermi în favoarea funcţionării acestuia ca o structură independentă care să poată influenţa favorabil problemele legate de responsabilitatea fiscală în România”, a spus Jeffrey Franks, după întâlnirea cu membrii Consiliului Fiscal.

Întrebat dacă este de părere că nou înfiinţatul Consiliu Fiscal va reuşi să funcţioneze independent şi să aibă o reală influenţă favorabilă asupra responsabilităţii fiscale, şeful misiunii FMI pentru România a precizat că “acum Consiliul Fiscal este abia la început, dar FMI îl va sprijini să-şi dezvolte capacitatea în scopul consolidării responsabilităţii fiscale în România”.

Autoritate independentă, formată din cinci experţi în macroeconomie

Consiliul Fiscal este o autoritate independentă, compusă din cinci membri cu experienţă în domeniul politicilor macroeconomice şi bugetare, care va sprijini activitatea Guvernului şi a Parlamentului în cadrul procesului de elaborare şi derulare a politicilor fiscal-bugetare, pentru a asigura calitatea prognozelor macroeconomice care stau la baza proiecţiilor bugetare şi a politicilor fiscal-bugetare pe termen mediu şi lung. Membrii Consiliului fiscal îşi exercită mandatul potrivit Legii 69/2010 şi conform acesteia nu vor solicita sau primi instrucţiuni de la autorităţile publice ori de la orice altă instituţie sau autoritate.

Preşedintele ales al Consiliului Fiscal este economistul şef al Raiffeisen Bank, Ionuţ Dumitru, iar vicepreşedinte – Răzvan Stanca, economist principal BNR.

Consiliul poate face recomandări

Atribuţiile principale ale Consiliului Fiscal sunt prevăzute în Legea 69/2010 şi se referă la analiza şi elaborarea de opinii şi recomandări asupra prognozelor macroeconomice şi bugetare oficiale, asupra strategiei fiscal-bugetare, precum şi evaluarea conformităţii acesteia cu principiile si regulile fiscale prevăzute de lege, evaluarea performanţelor fiscal-bugetare ale Guvernului în raport cu obiectivele fiscale şi priorităţile strategice specificate în strategia fiscal-bugetară, precum şi cu principiile şi regulile fiscale prevăzute de lege.

Consiliul poate face recomandări şi în ce priveşte evoluţia gradului de îndeplinire a ţintelor trimestriale, precum şi asupra măsurilor avute în vedere de Guvern pentru corectarea eventualelor abateri.

CF poate analiza şi elabora opinii şi recomandări cu privire la raportul semestrial privind situaţia economică şi bugetară, poate face analize şi poate elabora opinii şi recomandări, atât înainte de aprobarea de către Guvern, cât şi înainte de transmiterea către Parlament, asupra legilor bugetare anuale, a rectificărilor bugetare.

Potrivit legii, opiniile şi recomandările Consiliului Fiscal vor fi avute în vedere de Guvern şi Parlament la elaborarea strategiei fiscal-bugetare şi a legilor bugetare anuale.