Fondul Suveran de Investiţii va deveni funcţional în 18 luni, spun oficialii guvernamentali, în proiectul de lege propus de minsiterul Finanţelor. Acesta va funcţiona ca o companie privată, cu acţionariat de stat. Fondul va primi 1,8 miliarde de lei bani din privatizări, capital de la stat, în mai multe tranşe. 27 de companii de stat vor trece din administrarea publică în cea privată, cu actionariat public.

Proiectul de lege va fi trimis Guvernului, cu avizul primit de la Eurostat (opinie ex-ante) în legătură cu clasificarea Fondului (bugetar/în afara bugetului), iar Executivul l-ar putea aproba într-o şedinţă din luna septembrie şi transmite apoi Parlamentului. 

Acesta va avea ca principal rol realizarea de investiţii strategice, în parteneriat privat, care să aducă profit statului. Fondul va fi condus de un Consiliu de Supraveghere format din nouă membrii. Numirea lor însă, este cel puţin controversată pentru că este la mâna politicului, fără să existe criterii care să interzică desemnarea reprezentanţilor care au culoare politică în conducere. Aceştia vor fi numiţi prin hotărâre de Guvern. Consiliul de Supraveghere va numi un directorat, care va fi format din şapte membri. 

Acesta va răspunde în faţa acţionarului, prin ministerul de Finanţe. Strategia de investiţii rămâne exclusiv la latitudinea conducerii  fondului. Însă orice intenţie de finanțare (credit) va trebui aprobată de acţionar. „Fon­dul va avea scop comercial, respectiv să facă profit“, a declarat secretarul de stat din cadrul MFP, Enache Jiru. Proiectul prevede că FDSI are ca scop „dezvoltarea şi finanţarea din fonduri proprii şi din fonduri atrase, de proiecte de investiţii rentabile şi sustenabile, în diverse sectoare economice, prin participare directă ori prin intermediul altor fonduri de investiţii sau al unor societăţi de investiţii, singur sau împreună cu alţi investitori instituţionali sau privaţi, cât şi administrarea activelor financiare proprii, în vederea obţinerii de profit“.

Dacă fondul va face plasamente pe pieţele de capital, este obligatoriu să aibă conducere nepolitică, spune Mircea Coşea, doctor în Economie

De asemenea, Fondul va putea vinde pachete de acţiuni ale celor 27 de companii pe care le va avea în administrare, cu o singură condiţie: aceea ca statul să nu-şi piardă statutul de acţionar majoritar.

 

De asemenea, Fondul va avea libertatea să achiziţioneze prin intermediul pieţelor de capital acţiuni la companii private autohtone sau străine. Resursele fondului vin din împrumuturi, capitalizare de la stat, dar şi din dividendele celor 27 de companii, care nu vor mai fi virate în bugetul de stat. Această măsură va lăsa o gaură în bugetul statului de circa 2 miliarde de lei pe an.

„Proiectul de act normativ va avea impact asupra veniturilor bugetului de stat începând cu anul 2018 în sensul reducerii veniturilor la bugetul de stat cu valoarea dividendelor încasate de FSDI în contul acţiunilor transferate în portofoliul FSDI. Această influenţă va fi recuperată în anii următori primului an de funcţionare prin încasarea dividendelor pe care FSDI le va plăti statului, în calitate de acţionar unic potrivit hotărârii Adunării Generale a Acţionarilor de repartizare a profitului şi stabilire a dividendelor“, arată nota de fundamentare a proiectului de lege.

Cele mai mari investiţii ale FSDI, de 3,5 miliarde euro, în următorii patru ani ar urma să se realizeze în sănătate, sector în care PSD promite construcţia unui spital republican şi a opt spitale regionale. Alte 3 miliarde de euro vor fi folosite pentru construcţia de autostrăzi şi căi ferate rapide care nu pot fi finalizate sau demarate din fonduri europene până în 2020.