in timp ce la Praga, directorul general al FMI demonstra necesitatea de a se sterge datoriile externe ale celor mai sarace state ale lumii, de a subordona dezvoltarea si globalizarea binelui oamenilor, si nu numai prosperitatii transnationalelor, la Bucuresti functionarii Fondului stringeau cu usa guvernul romin sa-si plateasca isutit o datorie modica de 27 milioane USD fata de Suedia, de la iceputul secolului.
in 1993, negocierile i genunchi dintre oficialitatile romine si functionarii FMI au condus la includerea i Acordul din anul respectiv a unei mentiuni generice privind datoria fata de Suedia.
Fara a discuta pentru moment nici idreptatirea, nici valoarea despagubirii cerute, nu putem sa nu constatam lipsa de profesionalism a negociatorilor nostri, care nu au deschis concomitent problema restituirii Tezaurului Rominesc de Federatia Rusa. Fata de valoarea Tezaurului predat Imperiului L?arist, i care numai monedele de aur valorau un miliard dolari, fara a mai pune la socoteala bijuteriile coroanei, casetele de valori din bancile comerciale si valorile de arta ale Rominiei. Este adevarat ca icepind cu 1 ianuarie 2001 Suedia va prelua presedintia Uniunii Europene, dar se uita ca i anul 1999 Consiliul Europei si-a trimis i Rominia un reprezentant special, care a studiat aprofundat documentele doveditoare ale predarii Tezaurului la Kremlin oficialitatilor tariste, i prezenta ambasadorului francez i Rusia, care reprezenta si interesele Rominiei la acea data i imperiu. Nu este nelinistit dl Petre Roman de tacerea care s-a asternut dupa plecarea delegatului Consiliului Europei ?
Deschiderea contenciosului romino – rus i problema tezaurului nu reprezinta prima cerere de acest gen facuta Rusiei, dupa icheierea razboiului rece. in luna iulie 2000, Asociatia Franceza a Detinatorilor de Obligatiuni Rusesti (AFPER) a finalizat icasarea a 400 milioane USD, platiti de Federatia Rusa drept compensatie detinatorilor de obligatiuni tariste, emise itre 1886 si 1917. Este un prim succes al AFPER, reprezentind interesele a 15.000 de detinatori de obligatiuni, care au deschis 2.244 de procese impotriva Rusiei la Tribunalul European pentru Drepturile Omului. A iceput, de asemenea, restituirea bunurilor culturale germane confiscate de Armata Rosie i timpul celui de-al doilea razboi mondial. Pentru a impulsiona procesul, cancelarul Schroeder a facut o vizita la Moscova pe 25 septembrie 2000.
Drepturi egale itre membrii FMI
Chiar daca Rominia nu are aceeasi forta de negociere ca Franta sau Germania i recuperarea patrimoniului sau din Rusia, FMI sau Uniunea Europeana poate prelua aceasta functie, prin similitudine cu serviciile oferite Suediei i revendicarile sale fata de tara noastra.
Revenind la pretentiile formulate de suedezi, este de amintit ca i 1967 ei cereau 20 de milioane USD pentru o serie de polite, cupoane cu dobinda, bonuri de trezorerie rominesti din anii 1922 – 1924 si bunuri nationalizate. in urmatorii 30 de ani, datoria ar fi crescut de peste 30 de ori, dupa cifrele avansate de societatea ABB – Electro Invest, mandatata sa reprezinte creditorii suedezi i Rominia. Desi firma este prezenta de multi ani i tara prin participare la societati mixte – cu Renel i ABB Energo (1992), cu AEM Timisoara i ABB Rometrics (1994) si cu firma de inginerie si vinzari ABB Romania (1998), din care a icasat bani frumosi, totusi partea suedeza nu s-a jenat ca i 1998 sa intervina pe linga FMI si Banca Mondiala pentru a conditiona negocierile respectivelor institutii financiare internationale cu tara noastra de rambursare a datoriei.
Deschiderea statului romin pentru rezolvarea amiabila a datoriei este dovedita de ofertele succesive, facute pentru plata partiala, prin cedarea de actiuni, ale unor societati de importanta strategica nationala cum sunt: Tractorul S A Brasov, Autocamioane S A Brasov, Ferom S A Tulcea, Combinatul de apa grea Romag S A Drobeta Turnu-Severin, sau Sidex S A Galati si altele.
In ceea ce priveste isa platile cash, pe linga evaluarile discutabile, s-ar impune ca ele sa fie negociate ca operatiuni legate cu creantele Rominiei fata de terti. in limbajul modern de afaceri aceasta iseamna conditionarea unei plati de icasarea simultana si garantata a unei creante de la un tert. Interventia FMI i favoarea Suediei, pentru recuperarea datoriilor Regatului Rominiei fata de aceasta tara incumba automat obligatia unei angajari identice pentru recuperarea creantelor pe care Regatul Rominiei le are i raport cu Imperiului L?arist, din aceeasi perioada. Nu ne idoim de forta Fondului Monetar International de a include i acordurile sale cu Rusia prevederi similare cu cele negociate cu Rominia. De altfel, interventia sa se icadreaza firesc rolului asumat de Fond la ultima reuniune anuala de la Praga, de supraveghere a sistemului financiar mondial si de prevenire a crizelor.
Un sprijin important i realizarea acestor operatiuni legate ar putea acorda icepind cu 1 ianuarie 2001 si presedintia suedeza a Uniunii Europene. in luna iulie 1999, la Banca Nationala a Rominiei a venit dl Takis Hadjidemetriou, isarcinat special al Consiliului Europei, pentru a studia documentele doveditoare ale datoriei Imperiului L?arist fata de Rominia. Noul presedinte al UE poate solicita respectivului diplomat informatiile necesare pentru a continua actiunea de repunere i drepturi a Rominiei si executarea creantelor asupra Federatiei Ruse.