Constrângerile cheie asupra ratingurilor rămân slăbiciunile structurale, precum şi expunerea la Grecia şi la economia zonei euro. Pentru ca instabilitatea politică internă să afecteze ratingul României, ar trebui să influenţeze politica într-un mod care să ameninţe ţintele fiscale sau să întârzie reformele structurale sau ca ţara să se confrunte cu dificultăţi în a-şi îndeplini necesităţile de finanţare, apreciază Fitch. Aceasta încă nu s-a întâmplat deşi ar putea avea loc dacă actualul nivel al instabilităţii devine o caracteristică permanentă a vieţii politice din România, susţine agenţia.

Incertitudinea politică a crescut în prima jumătate din 2012, două guverne au căzut în mai puţin de trei luni şi o coaliţie condusă de Victor Ponta de la USL a preluat puterea în mai. Vineri parlamentul a votat suspendarea preşedintelui Traian Băsescu, ceea ce va duce la organizarea unui referendum, şi a dus la acuzaţii potrivit cărora Victor Ponta încearcă să-şi întărească poziţia. Marţi, Curtea Constituţională a decis că referendumul va fi validat dacă rata de participare va fi de peste 50% din persoanele înscrise pe listele electorale. Această hotărâre respinge precedenta decizie a guvernului potrivit căreia rezultatul nu era influenţat de rata de participare şi ar putea face mai dificil de realizat suspendarea preşedintelui Băsescu.

Tensiunile dintre premier şi preşedinte nu sunt noi, dar suspendarea lui Băsescu şi reacţia provocată de acest eveniment, inclusiv comentariile oficialilor de la Comisia Europeană care susţin că România trebuie să respecte legile sau riscă întârzierea integrării în UE, reprezintă o intensificare suplimentară a instabilităţii politice.
Principalele pericole – întârzierea reformelor cerute de FMI

Principala îngrijorare a Fitch este că aceste evoluţii ar putea întârzia reformele structurale cerute conform acordurilor dintre România şi FMI şi UE, inclusiv privatizarea companiilor de stat. Deja a fost oprită privatizarea Cupru Min, iar Hidroelectrica a intrat în insolvenţă, notează agenţia de rating.

Cu toate acestea, Fitch apreciază că USL este decis să respecte angajamentele cu FMI şi UE. Pe lângă reformele structurale, acesta ar trebui să impună respectarea angajamentelor fiscale şi menţinerea relaţiilor cu creditorii internaţionali. De exemplu, creşterea salariilor din sectorul public anunţată în mai a fost convenită anterior cu FMI şi UE. Deficitul după metodologia UE ar urma să scadă sub 3% din PIB în 2012, permiţând României să iasă de sub procedura de deficit bugetar excesiv la mijlocul lui 2013, estimează Fitch.

Risc de derapaj bugetar, pe fondul alegerilor
Agenţia avertizează că riscurile privind bugetul pentru 2013 sunt mai ridicate, pe fondul alegerilor parlamentare din noiembrie 2012. Recentele rezultatele de la alegerile locale sugerează că USL poate câştiga confortabil şi unii oficiali ai USL au propus măsuri care ar solicita economii suplimentare pentru a se evita derapajele fiscale. Totuşi, subliniază Fitch, chiar şi în cazul unei tendinţe populiste, credem că angajamentul faţă de program va dura dincolo de alegeri. Aşadar, estimarea centrală a Fitch este că deficitul bugetar va scădea în 2013-2014 ca procent din PIB, însă într-un ritm mai lent faţă de proiecţiile oficiale, pe fondul unor cheltuieli sociale uşor mai ridicate.

Acestă estimare este reflectată de perspectiva stabilă asupra ratingului României. Totuşi, avertizează Fitch, ratingul României ar putea fi afectat negativ în cazul unor devieri semnificative de la ţintele fiscale.

În 28 iunie Fitch Ratings a confirmat la ‘BBB minus’ ratingul României pe termen lung în valută şi la ‘BBB’ ratingul pe termen lung în monedă locală, cu perspectivă stabilă.

De asemenea, calificativul pe termen scurt a fost confirmat la ‘F3’, iar plafonul de ţară la ‘BBB plus’.

Pentru 2012 Fitch estimează că economia României va creşte cu 1,3%, datorită cererii pe plan intern. În particular, sporirea absorbţiei fondurilor UE va majora investiţiile în infrastructură. Riscurile pe termen scurt înregistrează o tendinţă descendentă. Produsul Intern Brut al României ar urma să crească în 2013 la 2,5% şi în 2014 la 3%, dacă activitatea economică în zona euro se va redresa şi va continua să se îmbunătăţească absorbţia fondurilor UE, estimează Fitch.