Franciza a aparut pentru prima oara i Germania, la mijlocul secolului al XIX-lea. Producatorii unor marci de bere au acordat unor bacani drepturile exclusive de a le desface marfa. A urmat celebra companie germana Singer, care a pus la punct un sistem de franciza pentru masinile de cusut pe care le producea. Franciza s-a impus i comertul mondial i anii 30’, o data cu lansarea sistemelor de distributie prin franciza ale General Motors, Coca-Cola si Ford. in prezent, cifra de afaceri care rezulta i Statele Unite din afaceri tip franciza depaseste 500 de miliarde de dolari realizati de peste 3.000 de francizori (compania care da franciza) si peste 500.000 de francizati (companiile care primesc dreptul de franciza).
Dar ce este franciza? Companiile mari acorda unor firme partenere licenta de a desfasura activitati similare cu ale lor, sub aceeasi marca. Clientul final nu va sti daca a cumparat un produs de la compania care l-a lansat sau de la un francizat al acesteia. Francizatul se va bucura de prestigiul si renumele francizorului, contra unei redevente. Produsele fabricate sau serviciile prestate de francizati trebuie sa ideplineasca aceleasi standarde cu cele ale francizorilor.
Exista trei tipuri principale de franciza. Franciza industriala, care da dreptul francizatului sa fabrice un produs conceput si fabricat de francizor. Cel mai bun exemplu i acest sens sunt fabricile de Coca-Cola din Rominia, care produc celebra bautura sub contract de franciza cu Coca-Cola Atlanta.
Franciza de distributie da dreptul de a distribui un produs fabricat de francizor, utilizind numele acestuia. Cele mai cunoscute francize sunt cele de servicii. Multe din hotelurile care fac parte din lanturile Marriott, Hyatt, Hilton sau Sheraton constituie obiectul unor contracte de franciza. La fel, multe din restaurantele Mc Donald’s, Pizza Hut sau Burger Ranch apartin unor firme care au contracte de franciza cu celebrele lanturi de fast-food-uri.
Petrom vine cu banii si marca
O serie de companii din Rominia au vazut i franciza o modalitate excelenta pentru dezvoltare.
SNP Petrom a demarat i toamna anului trecut dezvoltarea unei retele de franciza. Pentru a duce la capat aceasta actiune, Petrom a icheiat un parteneriat cu compania privata Franciza Petrom SA. Avantajele retelei de franciza sunt evidente atit pentru Petrom, cit si pentru companiile partenere. Practic, proprietarii benzinariilor private sunt invitati sa vinda carburanti produsi de Petrom, sub sigla acestuia. in cazul i care se icheie un contract de franciza, statia de benzina va fi personalizata cu isemnele companiei Petrom. Statia va fi dotata cu un totem de afisare a preturilor, iar copertina acesteia va purta si ea isemnele si culorile Petrom. Investitia francizorului ajunge, i functie de arhitectura si marimea statiei, la 20-25.000 USD. Oricum, mult mai putin decit i cazul i care ar fi construit benzinaria i totalitate. „Francizatul beneficiaza de prestigiul numelui Petrom si de investitiile mari ale acestuia i promovarea marcii. Totodata, partenerii Petrom nu vor mai trebui sa se aprovizioneze de la rafinarii, ci se vor putea aproviziona de la cele 158 de depozite Petrom, existente i toate judetele. Pretul este acelasi cu cel de la poarta rafinariilor Petrom, costul transportului itre rafinarie si depozit fiind suportat de compania petroliera. Francizatii scapa si de cozile de la rafinarii, aprovizionarea facindu-se pe loc”, declara Eugen Zbircea, director executiv la Franciza Petrom SA. Micii benzinari primesc si disconturi la pretul carburantului. Dar, pentru a deveni partener Petrom trebuie ideplinite si niste conditii. in primul rind, statia trebuie sa aiba vinzari suficient de mari pentru ca investitia Petrom sa fie justificata. Arhitectura statiei de benzina trebuie sa permita personalizarea acesteia. Francizatul are obligatia sa nu coboare pretul sub pretul minim recomandat de Petrom, sa distribuie numai carburanti Petrom si sa plateasca la timp marfa furnizata, precum si taxa de redeventa care este i jur de 1-1,5 % din valoarea livrarilor. Conditiile nu sunt batute i cuie, ci evolueaza i functie de schimbarile care apar i legislatie. Ultimul factor perturbator a fost introducerea taxei de drum i pretul benzinei. Citeva zeci de firme au devenit francizati Petrom, icheind contracte pe cinci ani cu acesta.
Un alt francizor i domeniul distributiei de carburanti este Shell Rominia. Shell cheltuieste peste un milion de dolari pentru construirea statiei de benzina, i timp ce francizatul va suporta cheltuielile curente ale benzinariei (angajati, utilitati etc.). De asemenea, francizatul va suporta investitia i marfurile din magazinul Select, amplasat i fiecare statie Shell. Distributia carburantilor Shell i Rominia se face exclusiv prin franciza, toate cele 70 de benzinarii deschise pina acum facind obiectul unui astfel de contract. Daca i cazul francizelor Shell si Petrom francizatul nu trebui sa investeasca prea mult, la franciza Mc Donald’s este nevoie de o suma serioasa de bani. Partenerul trebuie sa investeasca 520.000 USD. Echipamentul propriu-zis al restaurantului (mobilier, echipamentul de bucatarie, decor, reclame etc.) se ridica la 400.000 de dolari. Costurile legate de stocuri si deschiderea restaurantului isumeaza 60.000 de dolari, taxa de franciza pe 20 de ani este de 45.000 USD, iar 15.000 USD reprezinta o garantie nepurtatoare de dobinda, care ramine la dispozitia Mc Donald’s. Cel putin 60% din cei 520.000 de dolari trebuie sa fie capital propriu al francizatului, care poate fi usor transformat i numerar.
Cu 5% din vinzari se face promovarea
Investitiilor legate de deschiderea restaurantului li se adauga cheltuielile lunare ale francizatului. Acesta va trebui sa plateasca o taxa lunara, cuprinsa itre 14 si 18% din vinzarile brute (fara TVA), pentru restaurantul (spatiul) pe care francizorul i-l pune la dispozitie. Tot la valoarea vinzarilor brute se aplica taxa pe drepturile de marca, i valoare de 5%, si fondul de marketing si publicitate (4%). Francizatul este obligat sa foloseasca, dupa cum crede de cuviinta, cel putin 1% din valoarea vinzarilor pentru marketingul local al restaurantului.
Exista si un al doilea sistem de franciza (Business Facilities Lease), pentru francizatii care nu pot acoperi cerintele financiare ale francizei standard. in acest caz, investitia initiala este de numai 75.000 de dolari, dar costurile locatiei cresc cu cinci procente din valoarea vinzarilor brute.
Investitiile Mc Donald’s i deschiderea unui restaurant sunt de 1.200.000 de dolari, iar francizatul, pe linga aportul financiar, trebuie sa vina cu o experienta solida i afaceri si o dorinta puternica de a reusi. McDonald’s icearca sa-si protejeze francizatii de influenta negativa a mediului economic din Rominia. „Avem puterea financiara de a nu transfera pe umerii partenerilor francizati impactul negativ cauzat de actuala situatie economica din tara. Vom selecta i continuare posibili viitori parteneri francizati, dar itr-un ritm dictat de mediul financiar si economic actual”, afirma Dan Ardeleanu, directorul departamentului franciza la Mc Donald’s Rominia.     

Franciza Petrom
Investitie Petrom
20-25.000 USD, personalizarea statiei de benzina
Avantajele francizatului
Aprovizionare prioritara de la depozitele regionale Petrom
Discount la pretul carburantilor
Obligatiile francizatului
Sa distribuie doar carburanti Petrom
Sa nu coboare pretul sub pretul minim recomandat de Petrom
Sa-si achite la timp obligatiile fata de Petrom
Taxe lunare
Taxa de redeventa 1-1,5% din valoarea livrarilor

Franciza McDonald’s
Investitie francizat     (USD)
A. Franciza Conventionala Directa
1. Garantie nepurtatoare de dobinda    15.000
2. Costuri cu deschiderea restaurantului si formarea stocurilor    60.000
3. Taxa de franciza pe 20 de anit45.000 r
4. Echipamentul restaurantului t400.000r
Totalt520.000 r
B. Business Facilities Leaser
1. Garantie nepurtatoare de dobindat15.000r
2. Stocul de alimente si cel al produselor de ambalatt20.000r
3. Costurile legate de deschiderea restaurantuluit40.000r
Totalt75.000r
Investitii Mc Donald’sr
Circa 1,2 milioane USD, construirea restaurantuluir
Cheltuieli lunare legate de activitatea francizei r
(procentaj din veniturile brute, fara TVA)r
1. Costuri legate de spatiu si cladiret14-18% (19-23%)*r
2. Taxa pe drepturile de marcat 5%r
3. Contributia pentru marketingt4%r
4. Fond pentru marketing localt1%r
Totalt24-28%r
*Pentru Business Facilities Lease