Piata produselor electrocasnice mici (incluzand aici si aspiratoarele de praf) este structurata pe mai multe categorii de calitate si pret. Exista, astfel, produse de marca, ce provin de la firme de prestigiu, cum ar fi: Grupul SEB (Rowenta, Tefal, Moulinex), Philips, Siemens, Electrolux, Bosch. Aceste produse au un nivel calitativ ridicat si preturi pe masura, fiind accesibile doar celor cu posibilitati financiare peste medie.
O alta categorie este cea a electrocasnicelor autohtone, fabricate de Electroarges (Curtea de Arges), Electromures (Tg. Mures) sau Electroaparataj (Bucuresti), de o calitate apreciabila si cu preturi accesibile clasei de mijloc.
In fine, produsele contrafacute, ieftine, cu o fiabilitate extrem de scazuta, provenite din tari ale Extremului Orient, au si ele un segment de piata bine conturat: persoane cu posibilitati economice scazute si amatorii de chilipiruri care nu-si pun problema calitatii. Aceste produse, care ignora normele de electrosecuritate, ies iremediabil din uz dupa una – doua utilizari.
Pe perioada unui an, vanzarile de electrocasnice sunt structurate astfel: trimestrul IV – 40%, trimestrul I – 30%, trimestrele II si III, cumulat – 30%. Se pare ca lunile noiembrie si decembrie sunt cele mai reprezentative in totalul vanzarilor.
In tarile occidentale, electrocasnicele se inlocuiesc la perioade scurte de timp, nu din cauza uzurii fizice, ci sub impulsul bombardamentului publicitar si al noutatilor aparute in zona designului.
„La noi, consumatorii au tendinte „nostalgice”, atasandu-se de un produs de care au fost multumiti si solicitand repararea lui ori de cate ori se defecteaza”, afirma Toma Mateescu, director general la Electroarges SA, unul din principalii fabricanti si distribuitori de produse electrocasnice mici pe piata interna.
Compania MEMRB International Research & Consultancy Group a realizat luna trecuta o cercetare de tip Omnibus privind dotarea gospodariilor din Romania cu aparate electrocasnice mici. Cercetarea a fost efectuata pe un esantion reprezentativ la nivel national, constituit din 1.200 de persoane.
Rezultatele studiului releva faptul ca fierul de calcat este aparatul cu cel mai mare grad de penetrare in randul populatiei, 91,3% din respondenti declarand ca au in gospodarie un astfel de articol. Ponderea cea mai mare se regaseste in Ardeal (96,5%), iar cea mai mica in Dobrogea (52,1%). In mediul rural, doar in 87,1% din gospodarii exista fier de calcat.
Bucurestenii tin la traiul confortabil
Cei mai multi detinatori de cafetiere – aparate denumite impropriu „filtre de cafea” – apartin grupei de varsta tinere, intre 25 si 34 de ani (24,9%), sunt din Bucuresti (15,7%) sau din Ardeal (27,7%), au venituri nete peste 5 milioane lei (29,3%), sunt casatoriti (67,9%), iar 33,5% din ei sunt directori sau manageri. Numai 4,5% din populatie detinea aceste aparate de facut cafea in urma cu unsprezece ani.
Robotii de bucatarie intra astazi in dotarea a 12,3% din gospodarii, dintre care numai 1,9% au fost achizitionati inainte de 1990. Cele mai multe din locuintele utilate cu roboti casnici sunt amplasate in Ardeal (26,5%), iar cele mai putine in Dobrogea (0,6%). Directorii/managerii, persoanele cu studii superioare si cele cu venituri care depasesc 5 milioane lei beneficiaza intr-o masura mai mare de aceasta inventie domestica, fata de celelalte categorii socio-profesionale.
Friteuzele sunt inexistente in Dobrogea – cel putin asa reiese din sondajul mentionat. In aceasta parte a tarii, un grad scazut de penetrare il au si celelalte electrocasnice mici: cafetiera (10,4%), mixerul (2,1%), storcatorul de fructe (6,3%), aparatul pentru sanvisuri (4,2%) si grill-ul (4,2%). Trebuie precizat insa ca, pentru a respecta reprezentativitatea regionala la nivel national, numai 48 de dobrogeni au fost inclusi in esantion. Aproape jumatate din acestia (43,8%) au afirmat ca nu detin nici unul dintre aparatele enumerate in chestionar.
Nici gospodariile din Moldova nu stau prea bine la acest capitol. Astfel, din 252 persoane intervievate, adica de cinci ori mai numeroase decat cele din Dobrogea, au declarat ca au uscator de par doar 53,2%, robot de bucatarie – 6,7%, friteuze – 4,0%, prajitor de paine – 14,7%, masina de tocat carne – 46,8%.
In schimb, bucurestenii sunt cei mai „dotati”, ei detinand suprematia la inzestrarea gospodariilor cu aparatura electrocasnica la toate categoriile – mai putin fiare de calcat, unde sunt intrecuti de ardeleni.
O buna parte din produsele analizate, respectiv masini de tocat carne (36,4%), fiare de calcat (37,6%), uscatoare de par (27,1%) si rasnite de cafea (24,6%), au fost achizitionate inainte de 1990. Referitor la marcile electrocasnicelor mici existente in gospodarii, cel mai frecvent au fost mentionate: Electroarges (27,5% din respondenti), Philips (16,4%), Moulinex (11,5%), Rowenta (7,3%), Siemens (6,8%) si Bosch (6,6%).     

Dotarea gospodariilor cu electrocasnice mici
Produsul    Urban (%)    Rural (%)
    baza 696 pers.     baza 504 pers.
Fier de calcat    94,4    87,1
Uscator de par    79,6    52,4
Cafetiera    41,2    21,0
Robot de bucatarie    17,4    5,2
Friteuza    8,8    3,4
Prajitor de paine    28,9    9,5
Mixer    64,5    34,3
Storcator de fructe    28,4    8,8
Rasnita de cafea    68,7    40,5
Aparat sanvisuri    9,8    3,2
Masina tocat carne    64,7    49,6
Grill    6,6    1,2
Nici un aparat    2,6    9,3
Sursa: MEMRB
International Research & Consultancy Group