in primavara anului trecut, o data cu adoptarea Legii bugetului, Parlamentul a aprobat scutirea de taxe vamale pentru „masinile, instalatiile, echipamentele industriale, know-how, importate pentru productie si servicii”. O itreaga disputa s-a nascut de atunci i jurul facilitatilor. Capital a semnalat imediat dupa reintroducerea facilitatii principala problema care ar putea surveni i urma unor privilegii fiscale acordate numai IMM. Riscul era ca firmele mari sa caute sa-si ruleze profiturile si sa-si realizeze investitiile prin IMM-uri: fie divizindu-se, fie creindu-si societati noi. Conditiile de ideplinit: firma mare sa nu detina mai mult de 25% din capitalul social, numarul angajatilor sa fie mai mic de 250 iar cifra de afaceri sa fie sub opt milioane euro.
Ca raspuns al semnalului Capital, premierul de atunci, Mugur Isarescu, a anuntat ca va extinde aceasta facilitate si la companiile mari, astfel icit sa fie eliminate discriminarile. Ulterior, nu s-a facut nimic pe aceasta linie.
De altfel, prevederile aprobate de Parlament au fost aplicate cu jumatate de masura. Nu s-a mai aprobat niciodata lista materiilor prime care ar fi fost, de asemenea, importate fara taxe. Mai mult decit atit, o formulare ambigua din textul legii a facut ca vehiculele sa nu poata fi importate fara taxe, chiar daca erau destinate productiei. Istoria se repeta acum.
Institutiile statului vind prioritar catre IMM
Imediat dupa instalare, cabinetul Nastase a hotarit sa reintroduca facilitatile votate i 1999 de Parlament, prin Legea nr. 133. Problemele semnalate la acea vreme nu au fost luate i calcul. Companiile mari au toate motivele sa apeleze la un consultant bun, care sa le sfatuiasca cum sa-si deruleze activitatile banoase printr-un IMM. Deosebirea este ca, fata de anul trecut, miza a crescut considerabil. Daca reinvestesc profitul, IMM-urile vor fi scutite de impozitul aferent, iar daca vor crea noi locuri de munca, impozitul pe profit se va reduce cu 20% (numarul angajatilor sa creasca cu cel putin 10% fata de
anul financiar precedent). La acestea se adauga scutirile de taxe vamale si, conform legislatiei actuale, de TVA, aplicabile i vama, pentru tehnologia si anumite materii prime destinate productiei.
Statul va favoriza IMM-urile i fata altor competitori si i cazul achizitiilor publice. in anumite cuantumuri, institutiile publice sunt obligate sa organizeze prima licitatie numai pentru IMM (plafonul maxim este, pentru constructii, de 3 miliarde lei, iar pentru procurari de materiale 500 milioane lei). si vinzarea activelor statului se face cu prioritate catre IMM-uri. De altfel, interesant este, ca pentru orice facilitate acordata trebuia sa existe acordul Consiliului Concurentei, conform Legii ajutorului de stat. Anul trecut a izbucnit chiar un itreg scandal cu privire la ilesniri strecurate de Finante si barate de Consiliu. Influenta PDSR i aceasta institutie lasa se se itrevada un acord obtinut i mod facil de guvernul actual.
Pentru un sector sufocat i ultimii ani de politica fiscala, facilitatile sunt balonul de oxigen mult asteptat, mai ales ca efortul bugetar nu depaseste 1.000 miliarde lei, potrivit estimarilor. Ignorind isa actori importanti de piata – companiile mari – se pot crea disfunctionalitati greu de controlat.     

Facilitatile fiscale acordate IMM
· Scutire de impozit pe profitul reinvestit
· Scutirea de taxe vamale pentru masinile, instalatiile, echipamentele industriale, know-how, importate i vederea dezvoltarii activitatii proprii de productie si servicii
· Reducerea cu 20% a impozitului pe profit pentru angajarea de personal (cu cel putin 10% fata de anul precedent)
· Organizarea primei licitatii pentru achizitiile publice se va face numai pentru IMM, i cuantumul maxim: 500 milioane lei pentru procurare de materiale, un miliarde lei pentru procurare de echipamente, 2 miliarde lei pentru reparatii, respectiv 3 miliarde lei pentru constructii
· Vinzarea activelor itreprinderilor de stat prioritar catre IMM.