Fie că vorbim despre pagini înfiinţate numai pentru furnizarea de Like-uri contra-cost, fie despre paginile care "vin la pachet" cu viruşi, fie despre cele care promit în van cadouri şi promoţii, însă au ca scop accesarea datelor personale ale utilizatorilor cu care se conectează, cazurile de "fraudă" nu au fost puţine de-a lungul vremii.

Nu demult, New York Times relata că pagina unui spital american a fost clonată pe Facebook, în mijlocul recentei campanii electorale. Astfel, dacă spitalul avusese până atunci postări despre sănătate, sport şi despre programele derulate de instituţie, clona acestuia şi-a demarat activitatea criticând dur programul Obamacare, al celui care a fost ales din nou preşedinte al Statelor Unite. La 11 zile de apariţie, pagina-clonă a fost desfiinţată de Facebook.

Cea mai mare reţea de socializare din lume se confruntă zilnic cu astfel de situaţii şi, în fond, cu pericolul de a-şi pierde treptat din credibilitate. Încă de la apariţie, Facebook i-a sfătuit pe utilizatori să ofere date personale reale. De ce?

Like-urile false, de pildă, discreditează compania în faţa marilor publicitari, care investesc milioane de dolari în promovarea pe reţelele de socializare. În plus, paginile false îngreunează căutarea pe Facebook.

Contactat de jurnaliştii publicaţiei New York Times, Joe Sullivan, cel care gestionează problemele de securitate la Facebook, a declarat: "Securitatea a fost şi este o prioritate pentru noi". Acesta a refuzat, în schimb, să precizeze care este numărul profilurilor false de pe Facebook. În iunie, compania declara că dintre cele 855 de milioane de utilizatori activi, prezenţi la vremea aceea pe Facebook (între timp, numărul lor a depăşit un miliard), circa 8,7% erau dubluri sau pagini false.

În luna august, Joe Sullivan declara că Facebook are aproape 300 de angajaţi care gestionează astfel de probleme şi care încearcă să limiteze numărul fraudelor. În octombrie, cea mai mare reţea de socializare şi-a unit forţele
cu câteva companii care furnizează soluţii antivirus, astfel încât utilizatorii să se poată proteja de pericole.

Firma de cercetare de piaţă Gartner estimează că 4% dintre interacţiunile din social media sunt false la ora actuală, iar valoarea ar putea creşte până la 10% în 2014.