„Mai mulţi proprietari afectaţi de declinul general al economiei au scos la vânzare terenuri pentru a face rost de lichidităţi, în timp ce anumite bănci au început executarea activelor neperformante din bilanţurile lor contabile“, explică autorii analizei.

Cei mai activi cumpărători au fost operatorii de retail de tip big box (parcuri de retail), care au vizat şi alte oraşe mari în afară de Bucureşti, în special cele cu peste 50.000 de locuitori. Cora, Kaufland, Lidl, Penny Market şi Dedeman au încheiat cele mai multe tranzacţii anul trecut.

Terenuri mai ieftine cu 15-30%

În Bucureşti, tranzacţiile s-au încheiat la preţuri cu 15-30% mai mici decât în 2009. Scăderea preţurilor a fost mai abruptă în oraşele de provincie, cu excepţia acelora în care există 2-3 proprietari dominanţi ce controlează mare parte din oferta de calitate şi nu sunt presaţi să vândă.

„Piaţa de terenuri va rămâne o piaţă a cumpărătorilor, în care tranzacţiile se vor încheia doar la preţuri competitive. Este foarte important ca proprietarii să rămână flexibili, atât în materie de preţuri cât şi în diferitele structuri pe care le pot «îmbracă» tranzacţiile. Nu estimăm scăderi mari de preţuri în viitor, ci doar ajustări minore ale preţurilor în limita marjelor negocierii, şi anume 15-20% din preţul cerut”, afirmă Mihai Bogza, associate director în cadrul departamentului de terenuri al Colliers International.

Loturile de teren vândute în Bucureşti sunt predominant destinate dezvoltărilor de retail sau birouri, şi secundar proiectelor rezidentiale (vile individuale sau proiecte de apartamente de scară redusă) sau din sectorul medical. În restul ţării, loturile de teren tranzacţionate sunt destinate aproape exclusiv parcurilor de retail.

Te-ar putea interesa și: