Exporturile au fost motorul economiei în ultimii ani de criză. În 2012, chiar dacă sunt în uşoară scădere, exporturile şi-au păstrat contribuţia majoră la creşterea PIBt. Cei mai mari exportatori ai României sunt companii din industria auto, siderurgie, IT şi petrol&gaze. Potrivit datelor comunicate revistei Capital de Institutul Naţional de Statistică (INS), 18,4% din exporturile realizate de România au fost efectuate de doar zece companii. Faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, vânzările în străinătate ale primilor zece exportatori sunt în creştere cu 1,3%, de la 6,087 miliarde de euro la 6,165 miliarde de euro. Raportat în lei, exporturile primilor zece exportatori sunt mai mari cu 6,6% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

Primul loc este adjudecat de Automobile Dacia, companie care şi-a păstrat medalia de aur din ultimii ani în ceea ce priveşte exporturile. Pe locul secund a urcat o altă companie din grupul francez Renault, acţionarul majoritar al uzinei auto de la Mioveni, mai exact Renault Industrie Roumanie, conform datelor INS. În primele nouă luni ale anului trecut, medalia de argint era adjudecată de Nokia, care însă în toamna anului trecut a anunţat că închide fabrica de la Jucu. Podiumul este întregit de Rompetrol Rafinare, care şi-a păstrat medalia de bronz, fiind totodată cel mai mare exportator al României din sectorul de petrol şi gaze. O urcare semnificativă în top a fost reușit ArcelorMittal Galaţi, aşa cum se poate observa şi din tabelul alăturat. OMV Petrom, cea mai mare companie de pe piaţa locală, şi-a păstrat locul 7, în timp ce Petrotel Lukoil a coborât de pe locul 5 pe a noua poziţie.

Peste 2 milioane de tone de carburanţi

Într-un context nu tocmai favorabil în ceea ce priveşte vânzările de carburanţi atât pe piaţa locală, cât şi pe cea externă, cele trei companii petroliere au reuşit exporturi mai mari faţă de anul trecut, ajutate fiind de creşterea cotaţiilor Platts la benzină (cu 5%) şi la motorină (cu 2%).

„Valoarea totală a exporturilor realizate de Rompetrol Rafinare (rafinăriile Petromidia şi Vega, Rompetrol Petrochemicals şi Rompetrol Gas) în perioada ianuarie–septembrie 2012 s-a ridicat la aproximativ 1,3 miliarde de dolari (peste 1 mld. euro – n.red.)“, ne-au comunicat reprezentanţii grupului Rompetrol. Exporturile companiei sunt mai mari cu aproape 8,5% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, iar pentru 2012 reprezentanţii acesteia estimează o creştere de 13%, de la 1,5 miliarde de dolari la 1,7 miliarde de dolari. „Vânzările de carburanţi ale companiei în perioada ianuarie-septembrie 2012 s-au ridicat la peste 2 milioane tone, 46% din carburanţii comercializaţi fiind livraţi la export (0,96 mil. tone – n.red.), atât către firmele Grupului (Rompetrol Moldova, Rompetrol Bulgaria, Rompetrol Ucraina, Rompetrol Georgia), cât şi către alţi parteneri tradiţionali din regiunea Europei Centrale şi de Est (Turcia, Serbia sau Grecia)“, ne-au precizat reprezentanţii companiei. Conform datelor trimestriale comunicate de Rompetrol Rafinare, cantitatea de carburanţi exportată este în scădere cu 4%, de la 1,007 milioane de tone.

Şi în cazul OMV Petrom, vânzările de carburanţi în afara graniţelor sunt în scădere cu aproape 8,5%, de la 0,90 milioane de tone la 0,77 milioane de tone. Totuşi,  din vânzările totale efectuate de OMV Petrom (3,63 milioane de tone), aferente primelor trei trimestre din 2012, aproximativ 20% reprezintă exporturile, conform calculelor Capital bazate pe datele trimestriale comunicate de companie.

În ce ţări ajung carburanţii produşi în România

Dacă în cazul Rompetrol am prezentat deja statele în care ajung carburanţii produşi la rafinăria Petromidia, Lukoil, cea de-a treia companie de pe piaţa locală, aprovizionează cu petrol mai mult de şase ţări de Europa de Est. „La capacitatea actuală de procesare (2,5 milioane de tone de ţiţei), Rafinaria Petrotel-Lukoil asigură livrările către staţiile de alimentare din Ungaria, Serbia, Republica Moldova, Ucraina, Croaţia, Bulgaria şi comercializează aproximativ 60% din produse pe piaţa românească“, declara, în vara acestui an, într-un interviu acordat revistei Petroleum Industry Review, Andrei Bogdanov, directorul general al rafinăriei deţinute de grupul Lukoil la Ploieşti. Ruşii de la Lukoil au realizat, în perioada 2003-2009, investiţii de 350 milioane de dolari la răfinăria Petrotel, iar în ultimii trei ani şi-au bugetat alte investiţii de aproape 70 de milioane de dolari.

Şi kazahii de la Rompetrol au investit în rafinăria Petromidia 380 de milioane de dolari, reuşind să majoreze capacitatea de rafinare de la 3,5 milioane de tone la 5 milioane de tone de ţiţei pe an. Ca urmare a acestor investiţii, grupul Rompetrol se aşteaptă anul viitor la o creştere a exporturilor de carburanţi între 15% şi 20%, în special în regiunea Mării Negre. Pe lângă benzină şi motorină, Rompetrol mai exportă cocs în Ucraina, Grecia, Turcia şi Serbia, şi sulf în Egipt, Ucraina şi Grecia. Totodată, grupul Rompetrol continuă să exporte şi produse petrochimice, produse speciale, derivate ale petrolului, produse la rafinăria Vega din Ploieşti, precum şi servicii la sondă, specifice industriei petroliere, ne-au mai precizat reprezentanţii companiei. Potrivit acestora, 65% din vânzările de produse finite de la rafinăria Vega ajung pe pieţele externe. Atât Rompetrol, cât şi OMV Petrom au anunţat că vor continua investiţiile în România atâta timp cât statul român le asigură climatul economic şi legislativ necesar încurajării şi dezvoltării afacerilor. „Este nevoie, în primul rând, de dezvoltarea unui dialog constructiv între mediul privat şi stat“, ne-au comunicat oficialii Rompetrol.
Şi CEO-ul OMV Petrom, Mariana Gheorghe, a anunţat că „în continuare, avem în plan implementarea programului nostru investiţional pentru anii următori, de ordinul a 0,8-1,2 miliarde euro anual, bazat pe premisele unor fundamente robuste de piaţă şi un mediu fiscal şi de reglementare favorabil investiţiilor“.