Piața RCA din România, adică jumătate din toată piața asigurărilor sau circa 1 miliard de euro pe an, a ajuns o joacă în doi. 

City Insurance și Euroins controlează, astăzi, peste 85% din vânzările de RCA, poliță de asigurare obligatorie prin lege, arată analiza Capital bazată pe informații din mai multe surse din domeniu. 

Împreună, cele două au peste 4 milioane de clienți, pe RCA.  

În rest, aproape toată lumea se ferește să vândă RCA, având în vedere că, așa cum mulți motivează de ani de zile, acest tip de asigurare aduce pierderi. De altfel, o arată și datele ASF, conform  cărora, după primele șase luni din 2018, totalul plăților și cheltuielilor suportate de asigurători pentru RCA erau cu aproape 10% mai mari decât totalul încasărilor. În termeni tehnici, aceasta înseamnă că rata combinată  a fost de aproape110%. 

Ultima care s-a alăturat plutonului celor care s-au exclus din piață, prin tarife, este Asirom VIG, firmă care trece printr-o schimbare majoră de abordare. 

După cum a arătat și Cristian Ionescu, CEO al Asirom, compania pe care o conduce vrea să își echilibreze portofoliul și să ajungă la maximum 30% RCA, față de peste 65% cât era anul trecut, când firma era încă condusă de Juraj Lelkes.

În rest, Asirom vrea 30% asigurări de viață și 30% non RCA(locuințe, CASCO, sănătate și răspunderi).
Ca urmare a acestei strategii, Asirom a urcat mult tarifele, fapt care a făcut ca Euroins și City Insurance(care oricum dominau piața) să ia și mai mulți clienți. Cu 18% din piață după primele șase luni, Asirom era singura care se putea compara cât de cât cu cei doi giganți ai RCA, care stau constant la peste 25% din piață fiecare. 

Care sunt acum tarifele

Concret, până acum o lună, Asirom vindea RCA pentru un automobil cu motor de 1,4 litri condus de un șofer de 40 de ani cu 206 lei la un an și 128 de lei pe șase luni, cel mai bun preț la această categorie, în cazul unui oraș de dimensiuni medii. 

 

Acum, vinde pe un an cu 385 de lei, fiind în coada clasamentului. Lider pe segment și, automat, vânzător, având în vedere că prețul este singurul criteriu luat în seamă de români, este acum City Insuarnce, cu 257 de lei pentru un an. 
În cazul unui automobil de 1,6 litri condus în același oraș de un tânăr de 35 de ani, Asirom a scumpit de la 339 de lei la aproximativ 500 de lei. Tot City a devenit lider și vânzător cu 286 de lei/an. 

În cazul unei utilitare de de 3 tone, tariful parcticat de Asirom a urcat 1.694 lei la 2.600 de lei. 

Speranța stă în cei mici

Una dintre firmele care încearcă să se „inflitreze” cu tarifele între cei doi granzi este Grawe, companie care a intrat relativ recent pe RCA  și care nu are încă nici experiență și nici oameni specializați pentru a gestiona volume mari de polițe și, automat, de dosare de daună. 

Alături de ea, cotează bine pe anumite segmente și Watford, compania cu acționariat american care a debutat recent în România și de la care sunt așteptări. Deocamdată, însă, asigurătorul va avea o abordarea mai degrabă prudentă țintind o cotă de până în 1,5% din piață. Totuși, având în vedere că în spate este inclusiv gigantul american Arch, compania poate avea potențial. 

Watford lucrează deja cu toți brokerii  din România și, din datele consultate de Capital,   aduce în jur de 3-4% din vânzările zilnice ale celor mai importanți dintre ei.