Evenimente Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

Actualitate

EXCLUSIV Care este PREȚUL REAL al benzinei și motorinei și cum suntem păcăliți la pompă chiar de stat

Autor: | | -2 Comentarii | 5828 Vizualizari

În ultima lună, prețul internațional al țițeiului Brent, referință și pentru România, a scăzut cu 15 dolari pe baril, de la 81 de dolari, la jumătatea lui octombrie, la 66 de dolari, la jumătatea lui noiembrie.

 

Aceasta înceamnă o ieftinire de 18,5%. În aceeaşi perioadă de o lună, potrivit datelor Oil Bulletin(centralizatorul Comisiei Europene de preţuri comparate ale carburanţilor din ţările membre), preţul benzinei şi motorinei din România a scăzut insignifiant, de la 1,24 euro(5,70 lei) pe litru la 1,18 euro(5,42 lei), respectiv de la 1,29 euro(5,93 lei) pe litru la 1,27 euro pe litru(5,84 lei). Adică ieftiniri de 5%, respectiv 1,5%, practic , ca şi inexistente. Aceste date, pe care companiile distribuitoare de carburanţi din România le trimit la Bruxelles, arată că benzinarii români nu prea au ţinut cont de ieftinirile din pieţele internaţionale, menţinând neschimbate preţurile practicate în staţiile proprii, chiar şi în condiţiile în care a fost o prăbuşire  cu aproape 20% a cotaţiilor ţiţeiului, în doar o lună.

Aşa cum toţi şoferii ştiu, schimbările de preţ din benzinării sunt făcute aproape imediat, atunci când petrolul se scumpeşte, dar, iată, la ieftiniri e mai greu. Reducerile se fac mult mai greu şi sunt mici, în schimb, când se scumpeşte petrolul, peste noapte se scumpesc şi carburanţii, ba chiar o fac semnificativ.

România este a doua cea mai ieftină ţară din UE, ca preţ al benzinei , cu toate taxele incluse, după Bulgaria. Cu totul alta este situaţia la motorină, unde România este doar pe la jumătatea clasamentului. 

Ce plătim la pompă

În România, 50% din preţul unui litru de carburant reprezintă taxele şi accizele datorate statului. Preţul petrolului, cursul de schimb, costurile de logistică sau marja companiilor petroliere constituie cealaltă jumătate, fiecare dintre aceste elemente influenţând mai mult sau mai puţin preţul de la pompă. O altă influenţă importantă o are cursul de schimb leu – dolar. Petrolul şi produsele petroliere sunt cotate în dolari, însă distribuţia în România se face în lei, după care furnizorul este plătit tot în dolari – o întârziere de 30-45 de zile, în funcţie de fluxul de producţie/achiziţie între preţul de achiziţie şi preţul de desfacere. Astfel, o depreciere a leului în faţa dolarului aduce cu sine scumpirea carburanţilor.

 

Fiecare parte componentă a preţului are influenţă în preţul final. Dar nu înseamnă, în mod automat, că o ajustare într-un sens a unei componente duce la o ajustare proporţională a preţului final, deşi proporţia ajustării ar trebui, în mare, să corespundă, în condiţii de curs de schimb dolar/leu stabil pe o perioadă mai îndelungată de timp, cum este în România de mai multe luni. Dar, acest lucru nu înseamnă că o astfel de decalare nu este posibilă. Spre exemplu, cotaţia barilului de ţiţei poate scădea semnificativ, dar, în acelaşi timp, dolarul se poate aprecia în raport cu leul, în aşa fel încât preţul final să rămână neschimbat sau să scadă foarte puţin.

Povestea supraaccizei

Pagina 1 din 2
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

DCNews

Stirile Kanal D

AutoBild

Economica.net

Agrointeligenta

StiriDiaspora.ro

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.