Senatul a adoptat, luni, în unanimitate, propunerea legislativă de modificare a OUG 97/2005 prin care cetăţenii români din diaspora pot solicita eliberarea de către statul român a cărţilor de identitate electronice.

„De la data asigurării infrastructurii tehnice necesare punerii în circulaţie a cărţii electronice de identitate, cetăţenii români cu domiciliul în străinătate pot solicita eliberarea cărţii electronice de identitate cu adresa de domiciliu în străinătate oricărui serviciu public comunitar de evidenţă a persoanelor ori misiunilor diplomatice sau oficiile consulare ale României”, prevăd noi alineate adăugate articolului 13 al OUG 97/2005.

Românii sunt familiarizați cu procedurile informatice

„Proiectul răspunde nevoilor cetăţenilor români care sunt din ce în ce mai mobili şi mai familiarizaţi cu procedurile informatice.

Acestea vor beneficia de eliminarea discriminării existente între cetăţenii români cu domiciliul în România şi cetăţenii cu domiciliul în străinătate, precum şi de proceduri facile menite să îi încurajeze să-şi declare domiciliul sau reşedinţa pentru ca statul român să aloce resurse bazate pe datele reale cu privire la numărul de cetăţeni care locuiesc într-o unitate administrativ-teritorială”, se arată în expunerea de motive a proiectului iniţiat de un grup de parlamentari PNL şi USR. Propunerea legislativă va fi dezbătută de Camera Deputaţilor, for decizional în acest caz.

Românii pot avea buletine cu cip

Din acest an, toți românii pot obține cărți de identitate electronice, conforme cu standardele Uniunii Europene. Acestea vor avea cipuri pe care vor fi stocate majoritatea informațiilor personale.

În 2019, Parlamentul European a cerut României să emită cartea electronică de identitate începând din 2021. Potrivit Regulamentului UE 2019/1157 al

Parlamentului European și al Consiliului din 20 iunie 2019 „cărțile de identitate care nu îndeplinesc cerințele prevăzute la articolul 3 încetează să fie valabile la data expirării lor sau în termen de 3 august 2031, oricare dintre aceste date survine mai întâi”.

În 2021, Ministerul Afacerilor Interne a demarat un program pilot de eliberare a cărților de identitate electronice în județul Cluj.

Ministrul Afacerilor Interne, Lucian Bode, a anunțat la un eveniment dedicat digitalizării că programul va fi extins în București în intervalul iunie-iulie 2023, iar în a doua parte a acestui an va fi extins în toată țara. Acesta a spus că orice român va putea solicita eliberarea unui buletin electronic după expirarea actualului act de identitate până la sfârșitul acestui an.

Noua carte de identitate are dimensiunea unui card bancar și stochează în memoria electronică fotografia titularului, două amprente digitale, un certificat digital și toate datele care sunt tipărite pe act.