Cele trei elemente comune tuturor emisiunilor sunt: secventele si informatiile oferite de distribuitori pentru promovarea premierelor de pe marile ecrane, abordarea pozitiva a oricarui film si cantitatea foarte redusa de date despre productiile romanesti, nu din rea-vointa, ci pentru ca nu se poate vorbi despre un lucru aproape inexistent. „De cate ori a fost posibil, am facut materiale despre filmele romanesti. Dar nu pot sa inventez subiecte”, spune Ada Roseti, realizatoarea de la Lumea filmului, Pro TV. Andreea Berechet, prezentatoarea Constelatiei cinema la Antena 1, este de aceeasi parere: „Scoala de film romanesc nu exista. E extraordinar ca s-au facut coproductii, dar ele nu reprezinta aceasta scoala. Sper ca peste zece ani sa pot face o intreaga emisiune despre filmul romanesc”.
„Niciodata nu spui in mod direct despre un film ca este prost”. Asa se poate traduce concret modul in care sunt abordate peliculele, definit cel mai bine de lipsa retoricii negative si de indemnul de a vedea jumatatea plina a paharului, adica trasaturile laudabile ale filmului. La baza acestui comportament sta intentia finala a realizatorului, de a trimite telespectatorii la cinematograf. Sau, in cel mai rau caz, de a-i invata sa indrageasca filmele. Pe de alta parte, fiecare productie este facuta si trebuie directionata catre un anumit public. De aceea se subliniaza un scenariu bine scris sau presarat cu poante, jocul actoricesc de exceptie sau carisma unui actor, montajul foarte bun sau efectele speciale deosebite, schemele de bataie speciale sau cantitatea de vopsea rosie varsata.
Cate emisiuni,
atatea concepte
Surprinzator este faptul ca emisiunea care se bucura de cea mai ridicata audienta in mediul urban pe primele doua luni de vara, Cinematograful vremii noastre, este un serial de filme documentare difuzat in reluare de TVR 1. Explicatia? Probabil ca cinefilii adevarati s-au cam saturat de puzderia de productii comerciale pe care distribuitorii sunt cumva obligati sa le aduca, pentru a avea un profit.
Celelalte emisiuni de profil difuzate de TVR – Un secol de cinema si Planeta cinema (realizata de Eugenia Voda) – sunt si ele numai reluari. Ecranul, emisiunea pe care telespectatorii o puteau viziona sambata dimineata, a fost scoasa de tot in perioada vacantei de vara.
„S-a renuntat la productia proprie in cele trei luni de vara, ca sa nu cheltuim bani. Suntem in plina restructurare si nu se stie deocamdata ce va intra in grila de toamna”, ne-a declarat Irina Corbu, sefa Biroului de Presa al Televiziunii Romane.
In Lumea filmului sunt invitati sa intre toti amatorii de film, nu neaparat de cinema. Asta pentru ca, dupa cum am aflat de la Ada Roseti, rezultatele unui sondaj realizat dupa ‘89 au aratat ca 49% din cei intervievati nu calcau in cinematografe, atat din cauza starii proaste in care se afla majoritatea salilor, cat si a costului destul de ridicat al biletului de film. Asa ca filmele de la ProTv ocupa un loc aparte, ca spectatorii sa stie exact la ce sa se uite. „Nu am pretentia ca sunt critic, ci doar o persoana care are acces la foarte multe informatii, pe care vreau sa le impartasesc si celorlalti”, afirma Ada Roseti. Emisiunea este modelata in stilul celor americane, un gen de buletin de stiri colorat cu informatii despre stilul de viata al actorilor. Incepand cu luna septembrie, emisiunea va fi integrata intr-un show mai mare, tot dupa o idee americana.
Ideea principala a Constelatiei cinema este sa trimita spectatorii la cinema. „Bine-nteles ca poti da tricouri, dar cu asta nu alimentezi dorinta omului de a merge la cinema, ci pe cea a celui care vrea sa castige ceva”, considera Andreea Berechet. Evidentiaza mereu partile bune ale unui film, iar cand nu este deloc incantata, afirma ca are genul lui de public. Orice lucru exista pe lumea asta pentru ca exista cineva care il doreste. In afara de premierele saptamanii si cele de la Antena 1, a mai prezentat interviuri, dar acum e vacanta si crede ca ar fi subiecte prea serioase. Cele cu cascadori s-au bucurat de succes, mai ales ca putea da secvente spectaculoase, realizate special pentru emisiune. A existat si o rubrica de film romanesc, „dar toate sunau un pic prafuit, ca o citire de epitaf, totul era la trecut”. La un moment dat, a avut topul filmelor americane, numai ca era o instrainare prea mare, prin care satisfacea numai nevoia de a privi peste gardul vecinului. Acestea sunt motivele pentru care s-a ajuns la formatul actual al emisiunii. Va urma un trimestru de pauza, dupa care rubrica va fi reluata din ianuarie 2000.
Cinemagia de la Prima TV este prezentata de Liana Stanciu, care pune accentul pe informatia oferita intr-un stil dinamic, viu, colorat. De la producatoarea Daniela Medaru am aflat ca publicul-tinta este intre 7 si 70 de ani, iar bugetul, de 750 USD. Formatul emisiunii a evoluat de la 30 la 45 minute. Punctele de atractie sunt cinezodiac si clip muzical-soundtrack. Schimbarea care se prevede este legata de investigarea mai profunda a tot ce tine de filmul romanesc: realizare, distributie, critica, istoric.

Proiectul Atomic:
cinema in rulota
Cea mai tanara emisiune este Cinematomic, prezentata la Atomic TV de Ina Ilie, cat mai neconventional cu putinta. Andreea Paduraru, producatoarea, spune ca publicul-tinta este de 16-26 de ani, cu educatie de la medie in sus. Initial, emisiunea era destinata tuturor, dar incetul cu incetul Andreea incearca sa ajunga spre o zona mai specializata, fara filme comerciale. Prezentarile nu se fac in studio, ci pe acoperis, la patinoar, in barca, in copac etc. „Incercam sa ajungem spre cine-vA