La început de an, Diaconu se împarte între Algeria şi România. A semnat în decembrie două contracte în valoare totală de 68 mil. euro, ce implică dezvoltarea a 2.750 de locuinţe în localităţile algeriene Tebessa şi El Ba­yadh, iar zilele acestea este în negocieri pentru obţinerea segmentului de reţele edilitare necesare acestor dezvoltări, care i-ar mai putea aduce alte contracte de 15-20 milioane euro.

Omul de afaceri, cu o avere estimată la 66-68 milioane euro în ediţia de anul trecut a Top 300 Capital, are în derulare pe pieţele externe lucrări în valoare de peste 150 milioane euro şi s-a angajat în negocieri care i-ar putea aduce noi contracte de peste 400 mil. euro. Perspectiva lucrărilor noi îl determină pe şeful Delta ACM să estimeze, pentru 2014, o creştere la 40% a ponderii veniturilor generate de pieţele externe. Ţinta pentru acest an este atingerea unei cifre de afaceri de 123-130 mil. euro, după ce anul trecut a fost încheiat cu venituri de circa 120 milioane euro. „Am vrea să ne concentrăm asupra zonei Algeriei şi Gabonului, pentru că am participat deja la o serie de licitaţii aici şi mai sunt oportunităţi în ambele ţări. Nu am vrea să ne extindem, pentru că asta înseamnă costuri foarte mari. Ne concentrăm ca acolo unde am cucerit o piaţă să ne fixăm bine şi să ne extindem din zona respectivă“, spune Ştefan Ioan, directorul general al Delta ACM.

Migrarea constructorilor

Contactele şi relaţiile sunt un punct de plecare în atragerea de lucrări noi pe pieţele externe, însă secretul constă în abilitatea constructorilor de a convinge delegaţiile străine să viziteze bazele de producţie şi lucrările în derulare. În acest fel, spune Ştefan Ioan, când se prezintă la licitaţii, constructorii români nu sunt respinşi din start.

În ultimii ani de criză, contractele publice au câştigat o pondere tot mai mare în cifrele de afaceri ale constructorilor români, însă sumele alocate proiectelor mari de infrastructură nu mai sunt suficiente pentru a păstra pozitive afacerile drumarilor. Pentru a echilibra deficitul creat de lipsa contractelor cu statul, mulţi constructori au început să se îndrepte către pieţele externe. „Societăţile mari din România au început să stabilească contacte  şi să câştige lucrări pe pieţele externe. Există o tendinţă de extindere în străinătate în ultima perioadă, în zone precum Turkmenistan, Irak, zona Emiratelor, Qatar – pentru că vine campionatul mondial de fotbal. Se constată o oarecare efervescenţă pe stabilirea de contacte în Qatar, dar nu la prima mâna, ci doar ca subcontractori, pentru că nu cred că românii au şanse în luptă cu nişte antreprenori gigantici“, subliniază directorul Delta ACM.

Florea Diaconu a făcut pasul spre străinătate în 2011, prin adjudecarea primului tronson din autostrada Erbil – Koysinjaq, din kurdistanul irakian, contract în valoare de 66,7 mil. euro. Delta ACM a început lucrările la segmentul de 20,6 km în aprilie 2011 şi trebuia să le finalizeze anul trecut, însă este doar la jumătatea volumului de lucrări. „Au apărut nişte probleme legate de structura terenului, care nu era cea specificată în proiectul pus la dispoziţie. Acest lucru a condus la mari dificultăţi şi la întârzieri, asumate de autoritatea contractantă. Sperăm să finalizăm lucrarea în acest an, pentru că se trece la partea de asfalt, care este mult mai uşoară“, menţionează Ştefan Ioan.

Experienţa acumulată cu această lucrare va ajuta Delta ACM să participe cu şanse sporite la licitaţiile organizate de statul român pentru construcţia de autostrăzi. Până acum, asocierile din care a făcut parte Delta ACM au pierdut licitaţiile pe autostrăzi din România.

Drumul Africii

După ce, în 2012, a semnat un contract de șase milioane euro pentru realizarea unor drumuri în Chişinău, piaţă pe care compania are deja dezvoltată o bază de producţie, antreprenorul român a dat prima lovitură pe continentul african. În primăvara anului trecut, Delta ACM a participat la licitaţia a nouă parcele în Gabon, din care a câştigat două pentru partea de infrastructură şi una pentru o staţie de epurare. „Încă suntem în cărţi şi la celelalte parcele. E posibil să mai luăm contracte în Gabon şi să facem o sumă frumoasă. La parcelele unde deja am câştigat partea de infrastructură am licitat şi pentru construcţia de locuinţe“, mai spune Ştefan Ioan.

După Gabon a urmat Algeria, unde antreprenorul român a participat la o licitaţie împreună cu peste 120 de firme din întreaga lume.  Au fost selectate 50 de companii, iar Delta ACM a fost singurul constructor din România care a ajuns pe această listă scurtă. După ce a semnat cele două contracte în El Bayadh şi Tebessa, Diaconu speră să ajungă la contracte de 100 milioane euro în Algeria. „Am participat şi la o licitaţie ce vizează construcţia reţelei de tramvai din Tebessa, împreună cu Martin Rose din Timişoara, un contract de circa 400 milioane euro. Sunt speranţe că vom putea câştiga lucrarea“, adaugă directorul companiei. Chiar dacă aceste extinderi au însemnat un plus consistent la cifra de afaceri, ele au presupus şi costuri ridicate cu transportul şi montajul utilajelor de construcţie. Staţiile de betoane şi asfalt, precum şi utilajele necesare lucrărilor din Irak şi Gabon au fost trimise din România. Delta ACM are detaşaţi în Irak circa 300 de muncitori români, iar în Gabon, alţi 30 de oameni. În Algeria are nevoie de peste 500 de muncitori, motiv pentru care Diaconu a început deja să discute cu potenţiali subcontractori din ţară pentru a suplini necesarul de forţă de muncă. Delta ACM are angajaţi circa 1.500 de români.

Pariul imobiliar

Pe lângă lucrările edilitare care i-au consacrat compania, Diaconu şi-a îndreptat atenţia şi spre zona de dezvoltare imobiliară. Chiar dacă a ales să intre pe segmentul rezidenţial, cel mai afectat de criză, omul de afaceri mizează pe faptul că acest sector va cunoaşte o revenire în perioada următoare.  Alături de partenerul său Alessio Karkhi, Florea Diaconu a început în toamna trecută construcţia unui cartier rezidenţial cu 1.000 de apartamente în Berceni. Proiectul va fi construit în mai multe etape.

S-a început cu şase blocuri, a căror construcţie a ajuns la partea de structură şi, care urmează a fi predate în vară, după care urmează încă patru imobile şi în funcţie de vânzări, planul prevede atingerea unui număr de 24 de blocuri. Dezvoltarea implică o investiţie totală de 40 mil. euro, susţinută integral de cei doi parteneri, în proporţie de 60% Diaconu – 40% Karkhi. În aceeaşi formulă, investitorii au demarat, în noiembrie, şi construcţia unui proiect de lux de mici dimensiuni în Voluntari. Complexul format din şapte vile presupune investiţii de 2,5 mil. euro.

România rămâne baza

Delta ACM rămâne încă puternic ancorată în contractele din ţară, care îi generează circa 70% din cifra de afaceri. Principala lucrare din ţară este construcţia Magistralei 5 de metrou Drumul Taberei – Eroilor, în care compania este asociată cu Astaldi, FCC Construccion şi AB Construct. Compania lui Florea Diaconu este responsabilă cu producţia celor 5.500 de inele pentru tunelul de 6 km. Facilitatea de producţie din Popeşti-Leordeni a livrat 3.000 de unităţi, care au început deja să fie montate de cele două TBM-uri (Tunnel Boring Machine), aşa-numitele „cârtiţe“ care asigură forajul tunelului. Delta ACM lucrează în acest moment la structura de rezistenţă a staţiei de metrou Drumul Taberei 34. Întregul contract are o valoare de 250 mil. euro, bani proveniţi dintr-un împrumut acordat de Banca Europeană de Investiţii.

Printre contractele importante ale companiei se mai numără şi lucrările la două drumuri naţionale: DN 56 Craiova-Calafat, de 47 km, ce trebuie finalizate în acest an, şi lărgirea la patru benzi a centurii de vest a Capitalei, de la A1 la DN7, în lungime de peste 8 km, lucrare pe care constructorul promite că o va încheia cel târziu la jumătatea anului viitor. În septembrie anul trecut, compania a început lucrările la un Plan Integrat de Dezvoltare Urbană (PIDU) în oraşul Voluntari, lucrare de 16 mil. euro, ce va fi încheiată în acest an; iar luna trecută, Delta ACM a mai câştigat un contract, în valoare de circa zece milioane euro, pentru reabilitarea unei părţi din sistemul rutier al municipiului Târgovişte, cealaltă parte fiind adjudecată de SCC Erbaşu. „Nu putem renunţa la lucrările publice din ţară, pentru că încă generează o parte importantă din venituri. Sunt convins că nu vom asista prea curând la o reducere a dependenţei de lucrările publice. Nu vom pleca din România“, conchide şeful Delta ACM.

150 mil. euro este valoarea contractelor Delta ACM aflate în derulare în Africa şi Orientul Mijlociu, care i-ar putea asigura 40% din cifra de afaceri pe 2014

Te-ar putea interesa și: