Fata de anul trecut, tarifele sunt mai mari cu 30-40% (i functie de statiune), iar fata de vara lui 1999, cu aproximativ 70%. De vina este inflatia, spun hotelierii, si faptul ca au crescut cheltuielile de itretinere a unitatilor, ceea ce este adevarat. Doua argumente i fata carora bietul turist romin nu poate decit sa se resemneze, sa ofteze adinc si, i cele din urma, sa opteze pentru Marea Egee sau Marea Mediterana.
Cit despre imbunatatirea conditiilor de cazare, un lucru este clar: toate societatile care detin spatii de primire au fost obligate, printr-un ordin al ministrului turismului, ca pina la 1 iunie sa renoveze exteriorul cladirilor, adica sa le zugraveasca. Neascultatorilor li se vor retrage certificatele de clasificare. in rest, doar citeva hoteluri sunt i curs de reamenajare, dar nu de dragul turistilor, ci pentru a-si mai pune o steluta la clasificare. Printre acestea se numara: Savoy**** din Mamaia, care va intra i lantul international Best Western, Galati** din Olimp (a fost schimbat tot mobilierul), Perla*** din Mamaia (gresie, faianta, mobilier reconditionat, geamuri termopan), Majestic*** din Mamaia (aer conditionat), Pelican** din Mamaia (geamuri termopan, televizoare, aer conditionat), Dana*** din Venus (piscina). Asa se explica, partial, diferenta de tarife din tabelul alatural.
O alta explicatie ar fi aceea ca la stabilirea tarifului se ia i calcul si pozitia hotelului, cit de aproape este de plaja, daca are camere cu vedere la mare etc.
La rindul lor, agentiile de turism icearca prin diferite metode sa atraga clientii: astfel, pina la 15 aprilie Vacanta vinde bilete cu comision zero, dar cu obligatia de a lua cel putin o masa, iar Patriot ofera posibilitatea de a plati biletul i rate, cu un avans de 20%. Totul pentru a evita dezastrul de anul trecut, cind, dupa ce agentiile au icheiat contractele cu societatile hoteliere, platind sute de milioane de lei avans, tiparind fluturasi si vinzind bilete, i mijlocul sezonului statiunea Neptun-Olimp a iceput sa ofere locuri direct la receptie, la preturi mai mici decit cele contractate cu agentiile.
Putine hoteluri au conditii imbunatatite
Oricum, reprezentantii agentiilor au constatat anul trecut aparitia unui fenomen neobisnuit pentru turistii romini: sejurul de trei zile. Chiar daca toate ofertele sunt pentru sejururi standard de 7 si 12 zile, cerinta de sejururi de trei zile sau de week-end-uri a fost atit de mare, icit agentiile au fost nevoite sa se plieze pe dorintele clientilor. De aici, o itreaga icurcatura cu hotelurile: daca turistul nu soseste i ziua stabilita pentru iceperea sejurului, hotelierii considera ca pot sa dea camera cum doresc, asa ca cei care pica la mijlocul perioadei fixe se pot trezi ca nu au unde sa stea.
in plus, majoritatea celor care isi permit sa mearga des la mare nu au timp sa stea mult si solicita sejururi scurte, i final optind pentru Grecia sau Turcia. Asa ca anul trecut, litoralul a fost invadat de turisti din Ardeal, Bucurestiul cazind pe locul doi. O alta diferenta fata de anul trecut este taxa de statiune; daca anul trecut se platea 3% din valoarea biletului, sezonul acesta taxa este fixa, de 50.000 lei.
Cit despre turistii straini, conform unui studiu efectuat de Uniunea Europeana, ei percep Rominia ca pe o destinatie scumpa si cu servicii de proasta calitate. in 2000, Rominia a fost vizitata de aproximativ 3,5 milioane de straini, i timp ce Franta a fost vazuta de 72 milioane de straini. Acelasi studiu spune ca abia peste zece ani tara noastra va fi mai atragatoare pentru straini. Probabil si pentru romini.