Din cauza actualului climat de politică monetară, "consolidarea se va derula mult mai lent pentru că este uşor pentru bănci să menţină în viaţă companii de shipping cu probleme", susţine directorul general de la A.P. Moeller-Maersk A/S, Nils Smedegaard Andersen. Un exemplu în acest sens este cazul Hanjin Shipping Co., cea mai mare companie de shipping din Coreea de Sud şi numărul opt mondial, care este în mijlocul procesului de restructurare a datoriilor. Săptămâna trecută, băncile au acceptat să restructureze datoriile cu condiţia ca toţi creditorii, inclusiv deţinătorii de obligaţiuni, să fie de acord.

Potrivit Bloomberg, acesta este cel mai recent exemplu al modului în care dobânzile negative distorsionează pieţele şi încetinesc creşterea economică.

"Politicienii nu adoptă reformele necesare şi lasă în seama celor care decid politica monetară să rezolve problemele economice cu care se confruntă multe ţări cu competitivitate redusă şi nivelul scăzut al investiţilor", susţine Nils Smedegaard, adăugând că finanţarea ieftină din industria de shipping a provocat multe efecte negative.

Pentru a putea reduce costurile, marile companii de shipping au început să formeze alianţe. Luna trecută, CMA CGM SA şi alte trei mari companii au semnat un acord preliminar pentru a forma un nou grup, denumit Ocean Alliance, care ar putea deveni al doilea mare actor de pe piaţă după parteneriatul dintre Maersk Line şi Mediterranean Shipping Co. Suntem mulţumiţi cu poziţia noastră actual în cadrul alianţei noastre. Însă dacă va fi scoasă la vânzare o companie, cu profilul adecvat şi la preţul adecvat, o vom lua în considerare", a mai spus Nils Smedegaard.

În paralel, epoca stimulentelor monetare extreme se pare că va continua. Mai multe bănci centrale din Suedia şi până în Japonia au decis să introducă dobânzi negative în încercarea de a relansa creditare şi creşterea economică. Danemarca, ţara în care îşi are sediul A.P. Moeller-Maersk, se situează pe prima poziţie la nivel mondial când vine vorba de dobânzi negative. AGERPRES