În realitate, doar 23% dintre companiile care au plătit impozit pe profit au folosit această facilitate fiscală, deși nu implică niciun cost pentru contribuabili. Chiar dacă suma totală direcționată a crescut cu 26% față de anul precedent, ea reprezintă doar 42% din suma totală care putea să ajungă la sectorul neguvernamental.

„Potrivit datelor furnizate de ANAF, în 2015, 150.541 de societăți comerciale au realizat profit în România. Dacă toate acestea ar fi direcţionat către sectorul non-profit suma maximă prevăzută de lege, peste 375 de milioane de euro ar fi putut susține domenii cheie precum sănătatea, mediul și educația. Totuși, doar 34.811 dintre aceste companii, reprezentând 23% din total, au înregistrat cheltuieli de sponsorizare, mecenat sau cu burse private, suma totală direcționată către ONG-uri fiind de aproape 157 de milioane de euro ”, a precizat Laszlo Bodor – Director de Fundraising și Comunicare al HOSPICE Casa Speranței, prezent la un eveniment pe aceasta temă.

Mihaela Vasilescu, Tax Manager EY Romania, a anunțat, în cadrul aceluiași eveniment, că anul 2016 a venit cu o noutate importantă. Mai exact, în loc de 0,3%, firmele pot să scadă din impozitul pe profit sumele acordate ca sponsorizări în limita a 0,5% din cifra de afaceri. Această schimbare are un impact pozitiv asupra sumelor ce pot fi direcționate către mediul neguvernamental. De asemenea, Gabriel Sincu – Tax Executive Director EY Romania, a explicat mecanismul și cadrul legislativ prin intermediul căruia o societate comercială poate beneficia de facilitățile oferite de Legea Sponsorizării și Codul Fiscal. „Încurajez utilizarea ‘facilității fiscale 20%’, consider că este o modalitate simplă și onestă prin care societățile comerciale pot investi  în sectorul non-profit și, prin urmare, în societate, fără niciun cost”, a spus el. La rândul lui, Cătălin Gheorghe, Coordonator Programe la Asociația pentru Relații Comunitare a făcut publice rezultatele unui studiu realizat în rândul societăților comerciale din România, privind comportamentul și obiceiurile firmelor în ceea ce privește sprijinirea sectorului nonprofit prin intermediul facilității fiscale.

„Studiul a fost realizat pe un eșantion de 526 de firme din România, reprezentativ pentru firmele care pot beneficia de această facilitate fiscală, folosind metoda CATI, iar rezultatele acestuia au arătat că valoarea medie a sponsorizării acordate anual este relativ mică (16.000 de lei), fiind determinată de cifra de afaceri și profitul redus al firmelor respondente. Cele mai sprijinite domenii de activitate sunt serviciile sociale, sănătatea și educația, iar în coada clasamentului se află educația civică și protecția mediului și a animalelor” a mai precizat acesta.

În