România n-a fost un stat pregătit de un conflict de amploare și nici n-a contribuit la declanșarea ostilităților. S-a găsit totuși în anul 1940 fără aliați puternici și a fost obligată să caute o sursă de armament și un ocrotitor. Contrar dorințelor liderilor de la București, singurul stat interesat în mod real a fost Germania și autoritățile de la Berlin s-au implicat în modernizarea armatei române, cea care fusese grav afectată de aranjamentele făcute de ofițeri și politicieni în toată perioada interbelică.

Au fost trimise 50 de avioane de tip Me-109 E și aviația de vânătoare a fost radical transformată prin această decizie. Pot părea puține la o primă vedere, dar Reich-ul înregistrase pierderi grele în luptele din vestul Europei.

Numai în timpul confruntărilor cu forțele britanice au fost distruse 610 aparate. Avioanele germane au fost suficiente pentru a provoca pierderi însemnate forțelor sovietice și alte 15 aparate au fost expediate în 1942 pentru refacerea unităților.

Industria germană a făcut eforturi deosebite pentru acoperirea necesarului de tehnică de zbor, dar cererea era prea mare și, în plus, modelele livrate se devalorizau prea repede. Varianta E nu mai era performantă în 1942 și a trebuit să se facă eforturi serioase pentru completarea efectivelor cu variante diferite din seria G.

România și eforturile Germaniei

Acestea au fost oferite și aliatului român, 40 sosind până la 30 iunie 1944 pentru a face față valurilor de avioane americane și sovietice. Alte 31 de unități au fost încredințate piloților din Corpul 1 aerian, cel care era detașat pe front. Au fost trimise și piese pentru ca aparatele să fie montate la Brașov, dar bombardamentele americane au împiedicat trecerea la o asamblare de serie.

Au fost oferite și 24 de aparate Me-110, acestea fiind concepute din proiect cu o mare putere de foc pentru anihilarea bombardierelor, inclusiv a celor strategice, ziua și noaptea. 

Aliatul german a fost mereu criticat de către istoricii români că a trimis prea puține arme, dar nu se poate compara cu cel actual ce oferă F-16 cu o vârstă venerabilă și uzate moral în raport cu tehnica volantă ce se modifică de la an la an. Nu este de mirare că învingătorii au avut grijă după încheierea ostilităților să prevadă în mod foarte categoric interzicerea achizițiilor de avioane germane de luptă.