O mare parte din schimbările apărute prin Legea 134/2023 vizează contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile. Trebuie menționat că schimbările se aplică din 26 mai.

De asemenea, o primă schimbare ce se va aplica introduce o nouă obligație pentru bănci. Mai precis, acestea vor fi nevoite să pună la dispoziția clienților un simulator care să calculeze DAE aferentă creditului, oricare ar fi suma creditului și perioada de creditare alese de aceștia.

Se reformulează o prevedere din OUG 52/2016

De asemenea, comisionul de administrare cont curent intră, alături de cel pentru analiza dosarului sau cel unic, în lista celor ce trebuie stabilite în sumă fixă, suma percepută tuturor consumatorilor cu acelaşi tip de credit trebuind să fie, în mod obligatoriu, aceeaşi pentru credite acordate în aceeaşi perioadă.

Totodată, se reformulează o prevedere din OUG 52/2016. Mai precis, creditorii nu vor mai avea dreptul, din această săptămână, să refuze încasarea ratelor de credit în moneda creditului.

Astfel, „creditorii nu au dreptul să refuze încasarea ratelor de credit în moneda în care s-a acordat creditul”, potrivit textului ordonanței.

Reformularea ține cont de faptul că moneda creditului se schimbă

Reformularea ține cont de faptul că, printr-o eventuală conversie, moneda creditului se schimbă și nu mai coincide cu moneda în care s-a acordat inițial creditul.

Se schimbă și modul de raportare, în cazul creditelor acordate în valută, a cursului de schimb. Concret, se va lua în calcul cursul de schimb comunicat de BNR și valabil la data încheierii contractului între moneda contractului de credit și moneda națională.

Se va face referire la cursul de schimb comunicat de BNR valabil pentru ziua în care se semnează contractul

Astfel, se va face referire la cursul de schimb comunicat de BNR valabil pentru ziua în care se semnează contractul, nu la cel comunicat în acea zi, deoarece acesta se anunță la ora 13:00 și este valabil pentru ziua următoare.

Totodată, se introduce un termen de răspuns la oferta primită de către un consumator. Mai precis, rămâne valabilă regula de acum, potrivit căreia creditorul transmite oferta sa consumatorului în cel mai scurt termen, dar nu mai mult de 15 zile calendaristice de la data înregistrării cererii consumatorului.

Totuși, consumatorul va trebui să decidă pentru acceptarea ori respingerea ofertei în cel mult 15 zile de la data primirii acesteia.

Consumatorii vor trebui să primească de la creditor o simulare tipărită

Consumatorii vor trebui să primească de la creditor, la cerere, o simulare tipărită pentru fiecare dintre cele trei opțiuni pe care le are la rambursarea anticipată parțială.

În cazul rambursării anticipate parțiale, consumatorul are dreptul să aleagă din mai multe opțiuni, potrivit OUG 52/2016. Prima opțiune este menținerea valorii ratei lunare și diminuarea perioadei de creditare inițiale.

A doua opțiune este diminuarea valorii ratei lunare și menținerea perioadei de creditare inițiale, iar a treia opțiune este diminuarea valorii ratei lunare și diminuarea perioadei de creditare inițiale.

Creditorul are obligația de a informa consumatorul cu privire la acest drept. O copie a simulării furnizate va fi păstrată de creditor, iar altă copie va fi înmânată consumatorului.

Se interzice orice tip de comunicare cu consumatorul în intervalul orar 20:00 – 9:00

Mai apoi, se interzice orice tip de comunicare cu consumatorul în intervalul orar 20:00 – 9:00. Amintim că limitarea e acum valabilă doar pentru entităţile „care desfăşoară activitatea de recuperare creanţe”.

În acest fel, nici banca și nici alte entități nu vor mai putea deranja împrumutații noaptea pentru a afla diverse informații legate de credit.