În ciuda planului impus de Uniunea Europeană de interzicere a motoarelor termice din 2035, realitatea din teren indică un decalaj major între ambițiile politice și capacitatea populației de a se adapta.

Guvernele din Germania, Italia și alte state încep să adopte o poziție mai echilibrată, acceptând că tranziția trebuie să fie graduală, realistă și adaptată la contextul economic și social.

Reversul politicii anti-Diesel. Orașe mari renunță la interdicțiile anunțate

Deși în trecut orașele germane Stuttgart și München au fost printre cele mai stricte în aplicarea restricțiilor pentru vehiculele Diesel, recent lucrurile au început să se schimbe. Hamburg și Berlin au eliminat interdicțiile introduse în 2018 și 2019, ceea ce arată o schimbare importantă de atitudine la nivel administrativ, transmite Ziarul Românesc.

Motivația este una clară: populația nu pare pregătită financiar și logistic pentru o tranziție rapidă spre mașini electrice. Politicienii locali reacționează în consecință, reevaluând măsurile luate sub presiunea Comisiei Europene.

Mai mult, interdicțiile anunțate pentru orașe precum Köln, Bonn, Frankfurt, Essen și Mainz nu au fost puse în aplicare, chiar dacă existau planuri clare pentru restricționarea vehiculelor Diesel Euro 5.

mașini electrice, vehicule electrice
SURSA FOTO: Dreamstime

Italia oprește tranziția. Mașinile diesel rămân în circulație în patru regiuni-cheie

De asemenea, Italia a transmis un semnal puternic împotriva direcției trasate de Bruxelles. Regiunile Piemont, Lombardia, Emilia-Romagna și Veneto au renunțat la planul de a interzice vehiculele Diesel Euro 5 din octombrie 2025.

Guvernul italian a decis să anuleze această măsură, în ciuda presiunii internaționale, confirmând indirect că aplicarea strictă a normelor de mediu poate avea costuri politice și sociale greu de susținut.

ADAC a confirmat decizia, menționând că autoritățile italiene s-au retras din planurile ambițioase, alegând în schimb o abordare mai flexibilă, în acord cu nevoile reale ale populației.

Realitatea socială frânează schimbarea

Vehiculele electrice continuă să beneficieze de tratament preferențial în Europa. În Germania, șoferii acestora sunt scutiți de taxe auto până în 2030, pot parca gratuit și chiar au permisiunea de a folosi banda din dreapta în ambuteiaje.

În contrast, conducătorii auto ai vehiculelor pe benzină și motorină se confruntă cu restricții, de la interdicții de acces până la măsuri de sancționare. Totuși, aceste politici sunt din ce în ce mai contestate, iar autoritățile încep să recunoască limitele acestora.