Preţurile vehiculelor de ocazie au scăzut cu procente cuprinse între 5% şi 10% faţă de anul trecut, iar dealerii legali sunt nevoiţi să ofere pachete promoţionale pentru a se menţine pe piaţă.
Statisticile arată lunar că piaţa vehiculelor de ocazie este în continuă creştere, în detrimentul celei de maşini noi. Cu toate acestea, mulţi dealeri de vehicule second-hand sunt nevoiţi să îşi închidă porţile din cauza concurenţei neloiale exercitate de aşa-numiţii samsari, dar şi a reducerii numărului de clienţi. Gheorghe Onţi, reprezentantul companiei AutoPro Baia Mare, a declarat pentru Capital că a luat decizia de a îşi închide firma de comerţ cu autoturisme de ocazie: „Închid firma de second-hand şi îmi schimb obiectul de activitate, în aşteptarea unor vremuri mai bune. Şi nu sunt singurul. Sunt zeci de firme din acest domeniu care procedează la fel ca mine”.
Discounturile, singura soluţie
Există însă şi companii care reuşesc să supravieţuiască, prin utilizarea unor pachete de oferte care fidelizează clienţii vechi şi atrag alţii noi. „Reuşesc să rămân în piaţă pentru că aduc doar maşini cu vechimi mici, de trei-patru ani, dau factură, garanţie de un an etc. Tot ce trebuie făcut într-un comerţ perfect legal”, declară Sorin Buta, şeful Autosor Deva. De asemenea, pentru a elimina problemele de finanţare, compania poate gira clienţii care nu îndeplinesc singuri condiţiile şi oferă discounturi care acoperă total sau măcar parţial taxa pe poluare.
Preţuri în scădere
Conform dealerilor de maşini de ocazie, între toamna anului trecut şi aprilie 2009, preţurile au scăzut şi pe această piaţă, cu valori cuprinse între 5% şi 10%. Numai că în timp ce unii menţionează ca principală cauză restrângerea accesului clienţilor la finanţare, alţii dau vina pe reducerile masive de preţuri la maşinile noi. S-a ajuns, astfel, ca unele maşini de ocazie cumpărate în iarnă din afara ţării să aibă preţuri foarte apropiate de cele ale unei maşini noi. „Această problemă îi afectează în special pe cei care deţin parcuri mici şi care aduc două-trei maşini pe lună”, spune Sorin Buta. Conform acestuia, nici ideea că preţurile s-au redus şi în Occident nu mai este de actualitate: „E drept că, la un moment dat, preţurile scăzuseră, dar acum firmele de acolo nu mai schimbă flotele, ci prelungesc contractele cu finanţatorii. Acest fapt a dus la o reducere substanţială a ofertei pe segmentul maşinilor cu vechimi de unu-trei ani.
Problemele dealerilor
SAMSARII Persoanele fizice care fac comerţ cu vehicule de ocazie nu plătesc taxe statului, reuşind astfel să vândă vehicule similare la preţuri mult mai avantajoase decât cele din parcurile dealerilor legali.
FINANȚAREA Înăsprirea condiţiilor de acordare a unui credit împiedică mulţi clienţi cu venituri reduse să acceadă la vehiculul dorit, iar dealerii sunt lipsiţi de veniturile necesare pentru îmbunătăţirea condiţiilor de comercializare.
TAXA Impunerea arbitrară a taxei pe poluare dezavantajează dealerii care comercializează maşini de provenienţă vest-europeană, avantajând comerţul cu maşini de ocazie autohtone. Aceasta în ciuda faptului că România este spaţiu comunitar.