Edilii oraşelor reglementează tot mai drastic limita de tonaj a vehiculelor acceptate pe străzi. Faptul că au acces numai maşinile sub 3,5 tone a deschis un nou teren de confruntare pentru producătorii de automobile.

Conştienţi de noua provocare, marii producători au început să umple piaţa cu tot mai multe astfel de maşini, cu dimensiuni şi capacităţi de încărcare diferite. Ultimul sosit pe piaţa autohtonă, Fiat Scudo, are deja o companie numeroasă în segmentul utilitarelor mici. Renault Trafic, Mercedes Vito, Volkswagen Transporter sau chiar fraţii Peugeot Expert şi Citroën Jumpy sunt cele mai căutate modele din acest segment.

Faptul că sunt utilizate cu preponderenţă în oraş forţează producătorii să se gândească mult mai atent la design. Dacă în ceea ce priveşte maşinile care asigură transportul interurban singurele lucruri cu adevărat importante sunt capacitatea de încărcare, fiabilitatea şi confortul şoferului, cele care circulă în perimetrul urban trebuie proiectate mult mai atent. Micii cărăuşi de oraş sunt mult mai vizibili în traficul aglomerat şi pe străduţele înguste, astfel că aspectul exterior contează destul de mult. Pornind de la această idee, inginerii şi designerii marilor producători auto au creat vehicule nu numai capabile să transporte marfă sau persoane, ci şi aspectuoase.

Tripleţii din Valenciennes

Scudo, la fel ca majoritatea celorlalţi competitori din acest segment, a împrumutat multe caracteristici ale monovolumelor. Pentru a răspunde cerinţelor de transport din ce în ce mai diversificate, Fiat Professional (noua identitate a diviziei de maşini comerciale a Fiat Group) a dezvoltat un autovehicul de transport marfă şi persoane adresat cu precădere, aşa cum transmite de altfel şi campania de promovare, celor care pun munca pe primul loc. Datorită unui design complet nou şi, unui concept inovator, noul Scudo se apropie, prin aspectul exterior şi detaliile de interior, de trăsăturile unui monovolum. În cazul variantei destinate transportului de persoane, suprafeţele vitrate extinse, calitatea materialelor şi posibilitatea de a dispune de până la nouă locuri fac din acest vehicul un ideal mijloc de transport pentru grupuri de persoane şi chiar pentru familii mai numeroase. Conform importatorului AutoItalia, Scudo „se adresează celor care, prin natura muncii, sunt mereu în maşină şi nu doresc să facă rabat în privinţa calităţii vieţii la bord: de la fiabilitate, confort, siguranţă şi eficienţă până la design interior şi dotări excepţionale“.

Construit în uzina Sevel Nord de lângă Valenciennes (Franţa), alături de modelele concurente produse de grupul PSA – Peugeot Expert şi Citroën Jumpy, noul Fiat Scudo soseşte în România cu preţuri fără taxe cuprinse între 15.700 şi 18.230 de euro pentru varianta furgon şi între 17.380 şi 20.160 de euro pentru varianta combi. Scudo Combi poate găzdui şase sau chiar nouă persoane, în timp ce Scudo Furgone are capacitatea de a transporta până la 1.200 kg într-un spaţiu de peste cinci metri cubi. Gama de motorizări include două propulsoare Multijet, recunoscute pentru performanţele lor: 1,6 Multijet 90 CP şi 2,0 Multijet 120 CP. Modelul Jumpy al celor de la Citroën costă, fără taxe, cel puţin 15.900 de euro în varianta propulsată de motorul HDi de 1,6 litri, în timp ce Peugeot Expert, dotat cu acelaşi motor diesel de 1,6 litri, costă în varianta de bază 15.721 de euro. Trebuie luat în calcul însă şi faptul că Fiat are în dotarea standard două airbaguri, faţă de unul singur la Peugeot, iar peretele despărţitor vitrat este tot în dotarea de serie. 

Modele alternative

PEUGEOT EXPERT şi CITROEN JUMPY sunt construite în aceeaşi uzină care produce şi Fiat Scudo. Designul exterior şi dotările sunt foarte asemănătoare, iar preţurile de bază sunt aproape identice. Faptul că Scudo a avut, încă din momentul lansării pe piaţa din România, şi o variantă destinată transportului de persoane, în timp ce Expert şi Jumpy nu, a fost imediat contracarat. Importatorul Peugeot a anunţat că, începând cu 1 iulie, poate fi comandată şi varianta Expert Combi.

VOLKSWAGEN TRANSPORTER este distribuit la noi prin reţeaua Porsche România şi poate fi achiziţionat atât în varianta furgon, cât şi combi sau chiar autoşasiu. În această vară, varianta furgon cu motor diesel de 1,9 litri şi ampatament scurt poate fi cumpărată cu 17.076 de euro.