Ungaria va fi judecată de CJUE. Țara vecină riscă să fie sancționată

Comisia Europeană (CE) va trimite Ungaria în faţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) din cauza nerespectării obligaţiilor prevăzute de legislaţia europeană privind combaterea intrării ilegale a migranților.

Guvernul Orban nu ar fi respectat Directiva UE nr. 90/2002 privind impunerea de sancţiuni eficiente, proporţionate şi disuasive pentru infracţiunea de facilitare a intrării, a tranzitului şi a şederii neautorizate în UE (introducerea ilegală de migranţi). De altfel, a încălcat şi decizia-cadru nr. 946/2002 a Consiliului UE, care stabileşte norme referitoare la sancţiunile penale pentru aceste infracţiuni.

De unde a pornit totul?

În aprilie 2023, Guvernul Orban a adoptat un decret guvernamental ce prevede conversia generală a pedepselor privative de libertate legate de infracţiunile de introducere ilegală de migranţi într-o „detenţie în scopul reintegrării”. Drept rezultat, persoanele condamnate pentru infracţiuni de introducere ilegală de migranţi sunt eliberate din închisoare chiar dacă au executat doar o perioadă mică a pedepsei. De altfel, sunt obligate să părăsească teritoriul Ungariei în termen de 72 de ore pentru ca „detenţia în scopul reintegrării” să fie executată în ţara în care îşi aveau reşedinţa obişnuită sau în ţara ai căror cetăţeni sunt.

Acest decret guvernamental subminează obiectivul UE de a combate în mod eficace introducerea ilegală de migranţi.

În iulie 2023, CE i-a trimis Guvernului Orban o scrisoare de notificare oficială (prima etapă a procedurii de infringement), considerând că decretul guvernamental încalcă obligaţiile din cadrul legislaţiei UE privind facilitarea intrării, tranzitului şi şederii neautorizate în UE.

În septembrie 2023, Guvernul Orban a oferit răspuns CE. Totuşi, CE a considerat că răspunsul nu a adus argumente valabile noi. Pe scurt, nu soluţionează în mod satisfăcător problemele ridicate.

În octombrie 2024, CE a decis să trimită Ungariei o opinie motivată (a doua etapă a procedurii de infringement), considerând că încalcă în continuare articolele 1 şi 3 ale Directivei UE nr. 90/2002 şi articolul 1 al deciziei-cadru nr. 946/2002 a Consiliului UE.

În decembrie 2024, Guvernul Orban a răspuns la opinia motivată. Totuși, răspunsul său nu a soluţionat în mod satisfăcător îngrijorările incluse în scrisoarea de notificare oficială şi în avizul motivat. CE a considerat că eforturile depuse de autorităţile ungare au fost insuficiente şi a decis să se adreseze CJUE.