Piața de curierat evoluează, de mai mulți ani, odată cu economia, având un avans determinat, printre altele, de evoluția tehnologică, de creșterea consumului și inovația în domeniu. Așadar, în ciuda problemelor cu care se confruntă – de notat aici „mai ales“ infrastructura rutieră -, această industrie și-a menținut ritmul, apropiindu-se anul trecut de o valoare de 400 de milioane de euro. Este mult? Este puțin?

Analizând în detaliu, din datele principalelor companii de curierat aflăm că această evoluție nu este deloc o surpriză, cu atât mai mult cu cât potențialul este uriaș. „Pentru anul acesta, ne așteptăm ca piața să crească cu 15-20%. Creșterea este, însă, organică, determinată de anumite modificări. Practic, piața te împinge să inovezi, să investești, să continui să te dezvolți și să le oferi clienților serviciile de care au nevoie“, punctează Roxana Magopeț, director de Marketing și Comunicare FAN Courier. Iar creșterea de 15% este susținută și de Lucian Aldescu, CEO al DPD România, cât și de reprezentanții celorlalte companii. În context, cei mai mari jucători din domeniu (FAN Courier, Urgent Cargus, DHL International România, TNT România, Dynamic Parcel Distribution) au înregistrat împreună o cifră de afaceri de 1.417.702.681 lei în 2016, potrivit RisCo.

„Piața locală de curierat rămâne foarte dinamică și înregistrează creștere an de an. Creșterea vine pe fondul unei economii sănătoase (…), dar și ca urmare a creșterii rapide înregistrate de segmentul e-commerce“, detaliază Daniel Kearvell, Managing Director DHL Express. Potrivit acestuia, segmentul online a devenit unul dintre cele mai rapide motoare de creștere. „Am văzut cum acest segment a crescut de la o pondere de 10% din totalul volumelor internaționale DHL Express în 2013, la peste 20% în 2016“, adaugă el. Ca să ne facem o idee și mai clară, sunt companii unde e-commerce-ul generează circa 50% din afacere (cum este DPD România), cu produse din IT&C, fashion, home&deco.

Miza pe online

De altfel, tocmai acest avânt pe care l-a luat online-ul în ultimii ani a dictat și mișcările de strategie ale companiilor. Roxana Magopeț explică, pe înțelesul tuturor, cum stau lucrurile în această direcție: „Dezvoltarea și implementarea unor soluții alternative de livrare reprezintă o schimbare a paradigmei ce va influența industria de curierat. Dacă până acum ne-am obișnuit clienții cu livrare door-to-door, în ultimul an am dezvoltat parteneriatul cu rețeaua PayPoint România, prin care oferim clienților magazinelor online posibilitatea de a solicita livrarea la un magazin PayPoint Colet Expres.

 

Iar dacă expeditorul se bucură de reducerea considerabilă a ratei de retur, clientul destinatar nu mai este nevoit să stea acasă în așteptarea curierului în «renumitul» interval 9-17, ci poate merge să își ridice coletul într-un orar mult mai vast“. Pentru o imagine de ansamblu și mai bine conturată, Lucian Aldescu aduce câteva completări: „Piața de curierat s-a tehnologizat semnificativ în ultimii ani tocmai pentru a acoperi optim nevoile comerțului electronic. Curierii noștri au POS-uri mobile, oferindu-le magazinelor online și clienților lor alternativa cea mai bună cash-ului la livrare“.

Mai mult, DHL Express chiar a publicat, recent, un studiu potrivit căruia magazinele online care vând în afara graniţelor ţării au potenţial de a creşte până în 2020 de două ori mai repede decât cele care vând doar intern. „Pentru DHL Express România, segmentul online a crescut cu 15% față de anul trecut și suntem încrezători că, la sfârșitul anului, creșterea înregistrată va fi chiar mai mare“, mai spune Daniel Kearvell.

Și, ca să aducem în discuție și problemele cu care se confruntă cel mai des curierii – pentru că nu-i vorba doar despre „strategii, investiții și creșteri“ – o „durere greu de tratat“ este infrastructura rutieră deficitară, pe care Roxana Magopeț o definește scurt „o problemă a economiei, ce afectează nu doar sectorul curieratului, ci și alte domenii care, la rândul lor, ar putea fi motoare de creștere“. Între această problemă și „deficitul de personal“ curierii aproape că au pus semnul egal. De ce? Ei bine, majoritatea companiilor se confruntă cu dificultăți în procesul de recrutare și nu găsesc personal „în special pentru ocuparea pozițiilor de curier“. „Lipsa forței de muncă este, astăzi, o provocare pentru toate domeniile, nu doar pentru companiile de curierat“, mai oferă un scurt amănunt Daniel Kearvell. Soluția? Crearea unei pepiniere de viitori curieri, așa cum a decis FAN Courier.

Creștere și pentru aerian

Trecând într-un alt registru, dar păstrând același subiect, este interesant să aruncăm o privire rapidă și către transportul aerian de marfă, fără de care cele mai mari companii de curierat din lume, prezente și pe piața românească, nu ar avea libertate de mișcare. Statisticile Asociaţiei Aeroporturilor din România arată că traficul de marfă pe aeroporturile de la noi a avut o creştere de 8,1% în 2016, până la peste 37.000 de tone. Iar pentru primul semestru al acestui an, creșterea a fost de 13% față de perioada similară din 2016.

 

Companii precum DHL, TNT sau UPS au strategii bine puse la punct pentru acest segment și investesc sume importante de bani. „În România, DHL operează cu o aeronavă proprie, un Boeing 757 în București, în timp ce Clujul și Timisoara sunt deservite de Aeronave Antonov AND26, care operează în numele DHL. La Cluj și la Timișoara am crescut capacitatea de transport de două ori în ultimii doi-trei ani, trecând de la aeronave de 1,5 tone la capacitatea de 5,5 tone de astăzi. Totodată, cu o investiție de 2 mil. euro, am inaugurat la sfârșitul anului 2015 un nou terminal operațional la Timișoara, situat în incinta Aeroportului Internațional Timișoara“, detaliază Daniel Kearvell. De altfel, DHL Express România este conectată la rețeaua globală DHL, care acoperă peste 220 de țări și teritorii, iar cele mai accesate destinații, când vorbim de export, sunt Germania, Franța și Marea Britanie, pe când cele mai multe colete care intră în țară vin din SUA, China și Germania.