O combinatie intre un monovolum, o utilitara de mici dimensiuni si un 4×4, adica o masina multifunctionala, par sa spuna studiile efectuate de departamentele de marketing ale marilor constructori de automobile.
Preferintele clientilor devin asadar determinante in decizia fabricantilor de a construi un nou model, iar in topul acestora designul ocupa un loc important. Dupa revolutia inginerilor, urmeaza cea a lucratorilor de la planseta. In planul tehnic si in cel al fiabilitatii masinilor, diferentele dintre constructori vor deveni din ce in ce mai mici, dar se vor accentua in ce priveste stilul masinilor, spun analistii. Semnele se vad deja. Conform unui sondaj facut de curand de Renault, pentru 40 % din cumparatorii noii Laguna II (respectiv 56% pentru versiunea break), ceea ce a contat in decizia de cumparare a fost designul masinii, in timp ce la primul model Laguna, procentajul a fost de doar 28%.
Alaturi de design, echipamentele electronice de securitate vor fi un alt element care va influenta decizia de cumparare a automobilelor. Pana in 2010, estimeaza specialistii, partea electronica din costul de fabricatie al unei masini va ajunge la 35%, de la 22% cat este in prezent, adica in medie circa 3.870 de euro pentru fiecare masina. Drept urmare, piata echipamentelor electronice auto este asteptata sa explodeze in urmatorii ani. In 2010, ea va atinge cifra record de 270 miliarde euro, adica de 115 ori mai mult decat in prezent. Inceputul s-a facut deja. „Peugeot 607, limuzina grupului PSG, este, conform declaratiilor constructorului, echipat aproape ca un Airbus de prima generatie. Nici celelalte marci nu stau mai rau. Noul Mercedes clasa E este echipat cu un sistem de franare electro-hidraulica (SBC) demn de un film stiintifico-fantastic. Un senzor interpreteaza presiunea exercitata asupra pedalei de frana, trimite rezultatele catre calculatorul central, iar acesta repartizeaza franarea in mod echilibrat pe fiecare din cele patru roti. Daca senzorul descopera umiditatea la nivelul sistemului de franare, el elimina automat apa depozitata pe discurile de frana, transmitand impulsuri electrice catre un dispozitiv special. Diferenta dintre sofatul pe timp de vara si cel pe timp de iarna tinde, asadar, sa dispara.
O data cu adoptarea unor solutii tehnice, proprii pana acum doar industriei aviatice, industria automobilului este pe cale sa renunte in viitorul apropiat la inovatii considerate miraculoase cu ani in urma. Una dintre ele este automobilul electric. In 2000, acesta atingea nivelul record al vanzarilor, 2.000 de bucati, dar nici macar aceasta cifra modesta n-a putut fi pastrata, astfel ca un an mai tarziu doar 1.400 de automobile electrice si-au gasit cumparatori. Principalul handicap s-a dovedit autonomia limitata, desi parintii acestuia, Peugeot si Renault, au reusit sa asigure micului automobil o independenta energetica de 250 km.
Dupa euforia din 1999, anul record al megafuziunilor intre constructori, piata auto mondiala a inregistrat un recul in anii urmatori, astfel ca in 2001 vanzarile s-au plafonat la 57 milioane de autoturisme si utilitare mici. Reculul a fost cauzat in primul rand de cele doua mari piete, europeana si americana. Daca in ce priveste America motivul principal l-au constituit evenimentele din 11 septembrie, in Europa s-au vandut cu 7,5% mai putine masini noi decat in anul precedent, fara ca piata de pe batranul continent sa fi fost influentata negativ de vreun eveniment anume. In acest context, faptul ca piata romaneasca a continuat sa creasca in 2001 si 2002 este un semn imbucurator, chiar daca vorbim de o crestere de la un nivel sub care nu se mai putea scadea. Primii zece constructori mondiali sunt prezenti si in Romania, e drept, unii doar cu o parte din marcile lor. Dintre ei, la nivel de grup, Porsche (Audi, Seat, Skoda, VW) detine recordul vanzarilor, urmat de Renault, in timp ce liderul mondial General Motors este reprezentat doar de Opel si Saab. Apreciate in Occident, automobilele japoneze si coreene din import nu s-au bucurat de acelasi succes si in Romania, Toyota, Mazda sau Suzuki inregistrand cifre modeste de vanzari.     
Primii 10 constructori mondiali de automobile
1. General Motors – vanzari in 2001 – 8,3 milioane automobile
– cifra de afaceri (auto) – 169,7 miliarde euro
– profit net – 673,1 milioane euro
– marci : Chevrolet, Cadillac, Buick, Oldsmobile, Pontiac, Saturn, Opel, Vauxhall, Saab, Daewoo
2. Ford
– vanzari in 2001 – 6,9 milioane automobile
– cifra de afaceri – 147,3 miliarde euro
– profit net – 6 miliarde euro
– marci: Ford, Aston Martin, Jaguar, Volvo, Land Rover
3. Toyota
– vanzari in 2001 – 5,9 milioane automobile
– cifra de afaceri – 117,8 miliarde euro
– profit net – 5,2 miliarde euro
– marci: Toyota, Lexus, Daihatsu
4. Volkswagen – vanzari in 2001 – 5,1 milioane automobile
– cifra de afaceri (auto) – 80 miliarde euro
– profit net – 2,9 miliarde euro
– marci : VW, Audi, Seat, Skoda, Rolls- Royce
5. Renault- Nissan – vanzari in 2001 – 4,99 milioane automobile
– cifra de afaceri (auto) – 33,8 miliarde euro
– profit net – 1,05 miliarde euro
– marci : Renault, Nissan, Dacia, Samsung
6. DaimlerChrysler – vanzari in 2001 – 4,5 milioane automobile
– cifra de afaceri (auto) – 139,8 miliarde euro
– profit net – 730 milioane euro
– marci: Mercedes, Chrysler, Dodge, Jeep, Plymouth
7. PSA Peugeot CitroA