În majoritatea țărilor din fostul lagăr socialist construcția de autostrăzi a avansat, în ultimii 20 de ani, mult mai rapid decât în România. Asta deși cei mai mulți dintre vecinii noștri aveau, la căderea comunismului, rețele mult mai dezvoltate decât cea autohtonă.

Dacă în 1990 aveam 113 kilometri de autostradă (din care 96 de kilometri pe A1 între București și Pitești și 17 km pe A2, de la Fetești la Cernavodă), în prezent în România sunt în funcțiune 331 de kilometri de autostradă. Este vorba de A1 (București – Pitești și centura Sibiului), A2 (București – Cernavodă) și A3 (Câmpia Turzii – Cluj Vest).
De citit: Cum ar trebui să arate harta autostrăzilor peste zece ani

Autostrada Bucureşti – Constanţa reprezintă unul dintre cele mai îndelungate proiecte de autostradă din istorie, iar anul 2011 nu va aduce finalizarea obiectivului, din cauza aceloraşi probleme, care, de la începutul anilor ’80, împiedică darea în folosinţă, de la vestigii istorice la studii de fezabilitate prost realizate, neînţelegeri cu constructorii şi lipsa finanţării.

Construirea unui km de autostradă în Germania este de 6,7 milioane de euro, fără să includem proiect, studii de fezabilitate sau contracte de consultanță. În România, standardele de cost prevăd construcţia în zona de şes, doar pentru partea de infrastructură, respectiv corpul drumului – 3.802.000 euro/kilometru, autostrada în zona de deal costă 4.980.000 euro/kilometru, autostrada în zona de munte – 5.992.000 euro/kilometru.

Pentru cei 183 km de autostradă de pe coridorul IV de transport paneuropean, au fost companii care au depus oferte și de 9,3 milioane de euro.

Boagiu: "Avem bani de autostrăzi"

România va fi în acest an un şantier pentru că avem bani pentru dezvoltarea infrastructurii de autostrăzi, a declarat într-o conferinţă de specialitate, Anca Boagiu, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, adăugând încă o promisiune la seria de promisiuni pe care românii nu le mai cred.

DEZBATERE:
Cum ți-ai dori să arate harta autostrăzilor din România?  Care sunt zonele care ar trebui să aibă prioritate? Care este prețul corect? Cine ar trebui să le construiască: chinezii, nemții, austriecii sau românii?