Cu 10.000 de euro poţi să-ţi iei o maşină. Sau îţi poţi cumpăra, dintr-un magazin de lux din Capitală, un splendid serviciu de masă din porţelan.

În magazinul Azay de pe Ca­lea Victoriei gă­seşti toa­te accesoriile de care ai nevoie pentru decorarea casei. Şi, pe lângă acestea, multe fără de care cu siguranţă se poate supravieţui, dar cărora este puţin probabil să le poţi rezista: beţigaşe pentru brânză cu capete în formă de şoricei (foto dreapta), accesorii speciale pentru reţinerea picăturilor de apă din condens de pe sticlele de vin şi chiar cutiuţe în care va sta primul dinte al copilului tău. Diferenţa faţă de un magazin oarecare este dată, în acest caz, de materialele din care sunt confecţionate obiectele puse la vânzare. „Cam tot ce avem aici e placat cu argint, aur şi platină, în ceea ce priveşte tacâmurile şi accesoriile, iar vesela este din porţelanuri din cele mai fine, sticlă de Murano şi cristal modelat manual, fabricat în Florenţa“, spune Lorina Pop, proprietara magazinului.

Cel mai valoros obiect vândut de Azay anul acesta este un set de masă de 12 persoane, făcut din porţelan de Limoges, modelat şi pictat manual cu aur şi platină şi cu monograma clientului. „Această comandă poate ajunge şi la 10.000 de euro, şi acum avem trei modele în lucru pentru clienţi care le doresc pentru cina de Crăciun“. O altă vânzare reuşită a fost o vază de cristal negru de 2.500 de euro, marca Mario Cioni.

Competitorul Azay şi, de altfel, cel mai mare jucător de pe această nişă este magazinul My House, de pe Calea Dorobanţilor. De la bijuterii la servicii de masă, obiectele comercializate de My House au preţuri cuprinse între câteva zeci şi câteva mii de euro şi poartă semnături cu greutate printre clienţii români, precum Versace, Rosenthal, Lalique şi, mai nou, Hermes. Deşi adus pe piaţa românească doar de trei săptămâni, acest din urmă brand a găsit repede căutare, în scurtul răstimp de la lansare înregistrându-se deja o vânzare de peste 12.000 de lei: un set de tacâmuri argintate pentru şase persoane. „Clientul nostru tipic este îndrăgostit de valorile pe care le promovează aceste mari case la nivel internaţional, este la curent din călătoriile sale cu ultimele tendinţe din zona Art de la Table. Este un client rafinat, dispus să facă un efort financiar mai mare, pentru a fi răsplătit cu o calitate ireproşabilă“, îi laudă Ioana Nazarie, responsabila de comunicare a magazinului, pe cei care trec pragul My House.

Crăciunul, salvarea unui an foarte slab 

182-40403-36_azay3_cc_43.jpgAşadar, sume spectaculoase care dau de înţeles că pe cei mai avuţi dintre noi constrângerile financiare i-au ocolit cu desăvârşire chiar şi în acest an.

În realitate, lucrurile nu stau chiar aşa, spune Lorina Pop. „Anul acesta ne-a mers foarte prost. Pe de o parte, ne confruntăm cu o problemă pe care am avut-o întotdeauna: din cauza vadului aproape nul din zonă, oamenii de pe stradă nu intră aproape niciodată. Aşa că ne bazăm, ca de obicei, pe clienţii veniţi din vorbă-n vorbă şi, mai ales, pe companii“. Anul trecut, circa 50 de firme au contractat Azay pentru furnizarea de cadouri pentru diverse ocazii (evident, Crăciunul fiind cea mai prolifică dintre acestea), comandând în total două mii de cadouri. Ca sumă, recordul a fost deţinut de o firmă care a comandat zece fructiere a câte o mie de euro.

În ceea ce priveşte 2009, partea bună este că a continuat colaborarea cu toţi aceşti mari clienţi. Partea proastă este că majoritatea au scăzut, pe alocuri drastic, sumele alocate bonusării angajaţilor. Prin urmare, „acum nu mai dau 300 de euro pentru un cadou, ci 200, şi nu mai comandă o sută de bucăţi, ci doar 70“, exemplifică Lorina Pop.

Cumpărături din cristal şi platină

182-40404-36_hermes_cc_43.jpgCâteva obiecte puse la dispoziţie în cel mai mare magazin de profil, My House (foto):

– Vază din cristal, Lalique, colecţia Day Dream Vintage: 5.900 de euro
– Set de tacâmuri din argint, 24 de piese, Robbe&Berking Ostfriesen: 3.282 de euro
– Carafă din cristal, Versace, colecţia Arabesque Amber: 635 de euro
– Fructieră din porţelan platinat, Rosenthal, colecţia Tectonics Platin: 355 de euro
– Oglindă de poşetă din argint, Christofle: 415 de euro