Un vas gigant, plin de echipamente ciudate a acostat săptămâna trecută în Portul Constanţa. Pe punţi se puteau vedea role uriaşe de cabluri şi tuburi din plastic asemănătoare unor torpile. Nu este vorba de un vas de război, ci de GeoCeltic- nava contratată de Petrom şi ExxonMobil pentru a realiza  explorarea seismică 3D în perimetrul Neptun din Marea Neagră.

„Ecografia” fundului mării va permite identificarea unor posibile zăcăminte de petrol şi gaze în adâncurile Mării Negre. Cablurile (streamere) vor fi folosite pentru a înregistra modul în care se reflectă undele sonore de pe fundul Mării, iar „torpilele” – pentru a menţine cablurile la acelaşi nivel.

Undele sonore sunt produse de dispozitive cu aer comprimat. După procesarea pe calculator, va rezulta, practic, o ecografie a solului. Experţii geologi vor căuta formaţiuni asemănătoare unor „cocoaşe” în interiorul cărora s-ar putea afla zăcăminte de ţiţei şi gaze.

Reprezentanţii Petrom nu au dezvăluit valoarea contractului cu Fugro pentru achiziţia de date seismice. Însă, cel mai probabil, este vorba de o sumă în euro cu şapte zero-uri. În 2007, de exemplu, Fugro a realizat o achiziţie de date seismice în Golful Mexic pe o suprfaţă de 7.200 de kilometri pătaţi, valoarea contractului fiind de 62 de milioane de euro.

0-35086-petrom2.jpg

Ciudatul vapor va străbate apele româneşti timp de 90 de zile, timp în care va acoperi o suprafaţă de puţin peste 3.000 de kilometri pătraţi – un perimetru-record pentru activitatea de explorare offshore a Petrom. Zona se află în petrimetrul Neptun, în apropiera zonei recent disputate cu Ucraina din Insula Şerpilor.

Neptun are o suprafaţă totală de peste 9.000 de kilometri pătraţi, iar zona ce urmează să fie explorată în parteneriat cu ExxonMobil Exploration vizează apele adânci, de peste 1.000 de metri pătraţi. Vasul va realiza aproape 140 de „bucle” pentru a acoperi întreaga suprafaţă.

Deşi echipajul se laudă cu un căpitan foarte experimentat, calculatorul va fi cel care va „conduce” nava pentru a urmări traseul stabilit în prealabil. La bord există însă şi marinari „în carne şi oase” – 25 la număr, la care se adaugă alţi 25 de specialiăti în explorări seismice, plus cinci persoane trimise de Petrom şi Exxon pentru a monitoriza lucrările. Printre ei se află şi un expert care va cerceta mamiferele marine.

Rezultatele explorării 3D vor fi disponibile abia în câteva luni. De aici şi până la extragerea propriu-zisă a ţiţeiului e cale lungă: după faza de explorare seismică, urmează cea a instalării sondelor de explorare. Abia dacă acestea confirmă existenţa zăcămintelor, se poate trece la producţia propriu-zisă.

Există însă şanse ca explorările să nu se soldeze cu un succes: fie nu se găsesc rezerve suficient de atractive, fie costurile de producţie nu acoperă investiţia. Anul trecut, de exemplu, Petrom a săpat 26 de sonde de exploare, din care doar opt au dovedit a avea potenţial productiv, deşi au fost descoperite zăcăminte în cazul a 11 sonde. Petrom a investit anul trecut 450 de milioane de lei în 2008 pentru căutarea zăcămintelor de petrol şi gaze.

Petrom exploatează în prezent cinci zăcămite în Marea Neagră, producţia offshore însumând în 2008 31.000 de barili pe zi. Cea mai recentă descoperire „de succes” în Marea Neagră datează din 2008: zăcământul Delta, estimat la 8 milioane de boe, cu o capacitate de producţie de 2.800 boe pe zi (35.000 de metri cubi de gaz şi peste 350 de tone de ţiţei).

GeoCeltic
– Aparţine companiei olandeze Furgo, selectată de Petrom şi Exxon în urma unei licitaţii internaţionale
– Se află sub pavilion norvegian
– A fost lansat la apă în 2007
– Durata medie de utilizare este de 10 ani, însă angajaţii Furgo spun că probabil vor apela la un „upgrade” după 5 ani
– A costat 160 de milioane de dolari; are 101 metri lungime şi 28 de metri lăţime
– Dotări de lux: amfiteatru, lift, piscină pentru membrii echipajului, sală de Internet, cantină, bibliotecă, sală de forţă, cabinet medical, heliport, camere de recreere, sală de mese
– Consumul de bături alcoolice este strict interzis.