În luna august a anului trecut, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a suspendat pentru șase luni activitatea complexului turistic Doruleț, din zona Retezat, pentru nerespectarea normelor igienico-sanitare la prestarea serviciilor de cazare turistică și lipsa elementelor obligatorii de informare și caracterizare pentru produsele alimentare utilizate la prepararea mâncării. În același timp, administratorii complexului au fost amendaţi și cu 15.000 de lei. Acuzațiile sunt grave, însă realitatea nu este așa cum pare, dacă ne luăm după afirmațiile proprietarului.
„Într-o săptămână-două am redeschis complexul, nu a fost vorba de o problemă majoră, chiar dacă măsura ANPC-ului sună foarte dur. A fost vorba doar de o singură cameră cu probleme“, declară Stelian Onea, proprietarul complexului format din trei cabane. Potrivit acestuia,  decizia ANPC i-a dăunat însă afacerii, puţini clienţi trecându-i ulterior pragul. Printre alte unități de cazare apostrofate de inspectorii Autorității se numără mai multe hoteluri de două și trei stele din Cluj-Napoca (Hotel Melody, Sport, Cristian).
Ce-au reclamat consumatorii?
Probabil că în situația proprietarului din Retezat mai sunt și alții, deși era de așteptat ca într-un an de criză operatorii economici din turism să fie mai atenți la serviciile pe care le oferă.  Dar n-a fost să fie, reclamațiile clienților având ca obiect serviciile turistice (pachete de cazare, timesharing) și cele de alimentație publică din cadrul unităților de primire turistică crescând de la 950, în 2009, la 1.049, în 2010.
Cel mai des, turiștii s-au plâns pentru că le-a fost schimbat hotelul fără acordul lor, că au fost cazați într-o altă unitate decât cea prevăzută în contract, pentru nerambursarea contravalorii după anularea pachetului de servicii turistice, nevalidarea voucherelor de către prestatorul de servicii turistice. În urma plângerilor, la controalele ANPC efectuate în luna mai, la 69% dintre operatorii economici  s-au constatat abateri de la prevederile legale, 156 dintre aceștia primind avertismente și 69, amenzi contravenționale în valoare totală de 256.900 de lei (circa 60.000 de euro). În București, 13 agenții de turism au fost sancționate cu suma de 22.500 de lei (peste 5.000 de euro) în urma constatării unor nereguli.
Valea Prahovei, mai amendată decât litoralul Mării Negre
Două luni de controale pe litoral nu au reușit să egaleze performanța unităților de cazare de pe Valea Prahovei și din zona Brașovului. Toată vara s-au dat 431 de amenzi în valoare de 758.300 de lei (circa 180.000 de euro). Printre principalele probleme semnalate de turiști pe litoralul românesc în vara lui 2010, se numără condițiile de igienă din camerele de hotel, întârzieri mari în servirea mesei din cauza lipsei personalului calificat, întreruperea frecventă a serviciului de furnizare a energiei electrice etc. Potrivit ANPC, peste jumătate din plângerile turiștilor au fost justificate. În doar trei săptămâni, în urma unor controale efectuate prin stațiunile montane de pe Valea Prahovei, comisarii ANPC au aplicat 232 de sancțiuni, contravaloarea acestora fiind de 1.140.350 de lei (aproximativ 266.000 de euro). „Dintre operatorii economici controlați, 49% își desfășurau activitatea în domeniul serviciilor de alimentație publică și al comercializării produselor alimentare (fast-food, restaurante, baruri – n.red.), 37% în domeniul serviciilor (cazare, agrement, schimb valutar n.red) și 14% în domeniul serviciilor și produselor nealimentare (echipament sportiv, produse textile – n.red.)“, ne-au declarat reprezentanții ANPC.
1,14 mil.lei reprezintă contravaloarea sancțiunilor aplicate operatorilor turistici de pe Valea Prahovei și Brașov. S-au efectuat 514 controale, mai toate lăsându-se cu sancțiuni bănești sau de tipul avertismentelor
256.900 lei reprezintă valoarea amenzilor aplicate de ANPC operatorilor din turism de pe litoralul Mării Negre. În urma a 708 acțiuni de control, 431 s-au lăsat cu sancțiuni, iar 123, doar cu avertisment
Într-o săptămână-două am redeschis complexul, nu a fost vorba de o problemă majoră, chiar dacă măsura ANPC sună foarte dur.
Stelian Onea, proprietar, complexul Doruleț

Te-ar putea interesa și: