Turoperatorii așteaptă anul acesta pe litoralul românesc 1,2 milioane de turiști veniți prin intermediul agențiilor de turism în structuri de cazare clasificate. Mai exact, o creștere de 20% față de anul trecut. Ca o tendință, capetele de sezon au reușit să atragă în 2013 rezervări, lucru care poate constitui un avantaj pentru litoralul nostru.
Repetent la cel mai popular produs vândut de agențiile de turism în sezonul estival, all inclusive, litoralul românesc se chinuie să treacă clasa. Dacă în anii trecuți, hotelurile care ofereau un astfel de concept puteau fi numărate pe degetele de la o mână, vara aceasta există 13 hoteluri care oferă așa ceva, cele mai multe în stațiunea Mamaia (șase).
„Ideea indusă în anumite medii, cum că din partea turistului român nu ar exista cerere pentru all inclusive pe litoralul românesc este, în opinia mea, lipsită de fundament într-o mare măsură. Din analiza vânzărilor agenției pe aceste tipuri de servicii și a discuțiilor avute cu colaboratorii hotelieri, anul viitor, pe litoralul nostru vor exista și mai multe hoteluri în sistem all inclusiv și în zona de Sud“, spune Aurelian Marin, director general al turoperatorului Paradis Tours, specializat în pachete pe litoralul românesc.
Creștere de 50% în 2013
Aproximativ 65.000 de turişti vor veni în acest an în structurile all inclusive de pe litoralul românesc, comparativ cu 45.000 anul trecut, rata de creștere fiind de circa 50% datorită a peste 1.000 de locuri noi de cazare adăugate în 2013 prin deschiderea a trei hoteluri, fiecare cu capacitate de sute de camere.
„În această perioadă, de plin sezon, gradul de ocupare merge către 100%, în condițiile în care 30% dintre sejururi au fost contractate pe early booking, la începutul anului“, spune Marius Usturoiu, proprietarul Mercur-Minera Family Resort din Mamaia și preşedintele comisiei de Turism Intern din cadrul Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT).
Potrivit acestuia, acest segment se va dezvolta în următorii ani, mai ales că litoralul românesc practică prețuri cu 10% până la 20% mai mici decât cel bulgăresc, în plin sezon. „Vom atrage și străini. Noi avem pentru prima oară, anul acesta 70 de camere din cele 300 contractate pe piața externă, prin Neckermann și Thomas Cook. Pentru anul viitor, cererea este dublă la ora aceasta“, spune Usturoiu. O noapte de cazare la Mercur-Minerva, în regim all inclusive, costă 40 de euro de persoană, în plin sezon și scade la 27-30 de euro către finalul verii.
În contextul unei vacanțe de șase nopți și șapte zile (spre deosebire de  șapte nopți și opt zile cum sunt contractate pachetele la turci şi greci) și al unei cheltuieli medii de 40 de euro de persoană pe zi, turiștii români lasă pe litoralul românesc 15,6 milioane de euro doar pentru sejururile în regim all inclusive.
Spre comparație, în cazul vacanțelor în străinătate, cheltuiala medie pe cap de român este 70 de euro pe zi, iar numărul celor care aleg să plece pe charterele către Turcia sau Grecia, respectiv Bulgaria, cu mașina personală, se ridică la 120.000, ceea ce înseamnă peste 59 de milioane de euro, bani lăsați de conaționali în complexurile hoteliere all inclusive din străinătate.
Cu astfel de cifre, cei mai mulți dintre hotelierii români privesc încrezători către acești potențiali clienți. „ Este primul an când am introdus all inclusiv în complexul nostru. Iar rezultatele sunt mult peste așteptări. Estimăm aproximativ 150 de turiști până în prezent, însă avem peste 700 acum. La final de sezon, cred că vom avea cel puțin 1.500 de turiști în astfel de regim“ spune Cristian Sapera, directorul celor trei hoteluri 2D &Resort Spa din Neptun, clasificate la trei și patru stele. Potrivit acestuia, numărul clienților a crescut cu 20% în 2013. „Sudul litoralului a început să se dezvolte. Vrem să ajungem volumul pe care îl face Mamaia, care are deja experiența pe zona de all inclusive, prin urmare și un public“, explică Sapera.
Lipsă de optimism printre cei cu ștate vechi
Încrederea pe care o au cei care s-au apucat de turismul cu all inclusive este în contradicție cu temerile celor care fac așa ceva de ani buni. Unii se confruntă cu scăderi ale gradului de ocupare, alții cu câștigul la final de sezon. Pentri ei, puțini sunt cei care vor reuși să rămână pe piață cu acest program. „Nu le convine să vândă camere în regim all inclusive, pentru că atunci când tragi linie câștigul este mai mic decat în cazul celor care servesc a la carte“, spune Danuț Stan, directorul hotelului Tismana din Jupiter, clasificat la trei stele și primul care a oferit all inclusive pe litoralul românesc.
„Au încercat mai mulți, dar s-au lăsat“, completează acesta. Deși rezervat în a comunica date privind numărul de turiști, gradul de ocupare și veniturile realizate din această activitate, recunoaște că 2013 este un an mai bun decât 2012, care la rându-i a înregistrat creșteri importante față de precedentul.
Nu se poate spune același lucru despre rezultatele înregistrate de, până anul acesta, singurul hotel de cinci stele de pe litoralul românesc care oferea servicii all inclusive. „Nu e mulțumitor. Avem 50% grad de ocupare acum, iar anul trecut pe vremea aceasta nu aveam o cameră goală. Ne înconjoară săracia, curățenia plajelor, a stațiunilor, cum să vină lumea? Românii oricum nu își fac rezerve“, spune Linica Stan, directorul hotelului Saturn din stațiunea cu același nume.
„Anul trecut aveam un grad de ocupare mediu de 82%-83% cu venituri de 22 miliarde de lei vechi, iar anul acesta dacă facem 12 miliarde de lei vechi este nemaipomenit“, completează Stan, menționând că începutul sezonului a fost promomițător, dar vremea din ultimele săptămâni a afectat venirea turiștilor.
 Una peste alta, hotelierii români sunt „furați“ de către cei care vând cazare la negru, plasați la vedere, pe tot litoralul, dar care nu promit marea cu sarea pentru câțiva zeci de lei pe noapte. Alternativa care până acum a câștigat mereu în fața oricărui regim hotelier, fie el și all inclusive.

70 de euro este prețul mediu pentru o noapte de cazare în regim all inclusive în străinătate (Grecia, Turcia și Bulgaria)

40 de euro pe zi este prețul mediu de persoană într-un hotel în regim all inclusive în România

Este primul an când am introdus all inclusiv în complexul nostru. Iar rezultatele sunt mult peste așteptări.

Cristian Sapera, complex hotelier Neptun