Renault se află într-un proces de restructurare a activităţii, piaţa românească urmând să joace un rol important. Pentru a-şi apăra interesele, care includ menţinerea taxei de înmatriculare din România, Renault e decisă să meargă până la Bruxelles.

Pariul lui Carlos Ghosn, directorul general al Renault, include lansarea a 26 de modele noi, plasarea noului Laguna în primele trei mărci din clasa medie de automobile, unde are de detronat Mercedes C Classe, Audi A4 sau BMW serie 3, sau creşterea profitablităţii la 6% din cifra de afaceri. Toate acestea până în 2009.

Primul an al Contractului 2009, cum a fost denumit programul de restructurare, consemnează însă o reducere a vânzărilor cu 4%, a veniturilor cu 0,8%, a profitului cu aproape 20% şi a profitabilităţii (profit raportat la cifra de afaceri) de la 3,20% în 2005 la 2,56% anul trecut. Ghosn, care şi-a atras supranumele de „cost-killer“ în urma redresării financiare a mărcii Nissan, prin reducerea drastică a costurilor, se arată însă optimist în ceea ce priveşte succesul reţetei sale şi la nivel de grup. „Reducerea costurilor, îmbunătăţirea calităţii şi a performanţelor grupului pe plan internaţional au făcut ca Renault să îşi atingă obiectivul de marjă operaţională conform etapei actuale a planului Contractului 2009“, a spus Ghosn la prezentarea rezultatelor financiare ale grupului Renault de săptămâna trecută, la Paris.

Motivele scăderii sunt puse pe seama diminuării veniturilor înregistrate pe pieţele europeană şi franceză, care nu a putut fi compensată de creşterea vânzărilor pe celelalte pieţe şi de rezultatele bune înregistrate de Dacia. Constructorul de la Piteşti nu şi-a publicat încă rezultatele financiare, dar potrivit estmărilor lui Luc-Alexandre Ménard, preşedintele Automobile Dacia, marja de profitabilitate va depăşi 5%, iar veniturile se vor situa la peste 1,5 miliarde de euro.

Grupul s-a lansat într-o puternică activitate de relocare a producţiei şi serviciilor, în contextul în care, pe ansamblu, uzinele sale lucrează sub capacitatea de producţie. Uzina din Franţa va urma să producă noul Laguna, dar cea de la Valladolid, în Spania, după eşecul înregistrat de modelul Modus, se va ocupa, probabil, de producţia noului Renault Twingo. „Vom produce aici noi modele dar vor fi încă probleme cu acoperirea întregii capacităţi de producţie“, apreciază Carlos Ghosn.

În schimb, grupul se orientează către facilităţile oferite de pieţele emergente, cum ar fi România, Brazilia, India sau Iran. „Vom deschide încă un centru Renault în România, care se va ocupa de activităţile financiare, marketing, achiziţii şi customer support la nivelul întregului grup“, spune Luc-Alexandre Ménard. „Vom avea câteva sute de angajaţi, primii au început deja activitatea“.

Aceasta ar fi cea de-a patra investiţie majoră a Renault în România, după Dacia, Renault Technocentre România şi uzina de cutii de viteze Renault şi Nissan. Nivelul total al investiţiilor grupului franez ar urma să se ridice astfel la circa 1,2 miliarde de euro. Francezii condiţionează însă în continuare investiţiile de menţinerea taxei de primă înmatriculare la nivelul actual.

„Piaţa românească e foarte importantă. Vom explica Comisiei Europene situaţia, că piaţa e deschisă, nu e vorba de a limita competiţia cu această taxă, ci trebuie găsit un echilibru între interesele tuturor“, spune, pentru Capital, preşedintele Automobile Dacia.

Faptul că Renault ţine cu dinţii de nivelul actual al taxei de înmatriculare arată clar că atât introducerea acesteia, cât şi nivelul de taxare au fost aranjate cu producătorul francez, lucru care nu a fost negat de Ménard. Renault a mai beneficiat şi în trecut de facilităţi din partea statului român – scutirea la plata impozitului pe profit timp de cinci ani de la trecera pe profit a uzinelor de la Piteşti, lucru care s-a produs în 2005. Dar această facilitate a fost suspendată cu 31 decembrie 2006, tocmai ca urmare a aderării la UE. Situaţia se arată extrem de delicată. Ce primează între interesele producţiei autohtone şi cele ale clienţilor pieţei auto româneşti? „Cu sau fără taxa de înmatriculare, investiţiile unui producător atât de important cum este Dacia-Renault, sau cum ar putea sa fie în viitor Ford sau GM, programul de investiţii va continua în mod susţinut. Astfel de jucători nu îşi permit să pună sub semnul întrebării seriozitatea şi intenţiile de expansiune. Vaporul mare nu se mişcă la un val atât de mic“, conchide Brent Valmar, preşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile din România. 

Lobby by Renault

«Piaţa românească e foarte importantă. Vom explica Comisiei Europene situaţia, că piaţa e deschisă, nu e vorba de a limita competiţia cu această taxă, ci trebuie găsit un echilibru între interesele tuturor.»

Luc-Alexandre Ménard, preşedinte Automobile Dacia