dolari, piata este la un moment de rascruce. Exista o cerere din ce in ce mai mare de spatii publicitare pe site-uri, in conditiile in care sunt din ce in ce mai aglomerate. Cererea sporita va determina, in mod natural, o apreciere a tarifelor. Este si tendinta actuala confirmata de principalele agentii si regii de publicitate pe Internet. Acestea anunta o marire iminenta a costului pe mia de afisari pentru clientii de publicitate online. Cresterea va fi de 25-40%. Cu alte cuvinte, daca mia de afisari costa acum, sa zicem, sase euro, in circa o luna, aceasta valoare se va apropia de noua-zece euro. „Principala cauza este cresterea cererii din partea clientilor”, explica Orlando Nicoara, director de dezvoltare la Boom.ro, principala agentie de publicitate online de pe Internetul romanesc. „Ca o cauza particulara, in cazul site-urilor pe care vindem noi spatiu publicitar, vom mari suprafata banner-elor”, adauga Nicoara. Pe de alta parte, un alt jucator important de pe piata, Vodanet, spune ca va aplica o strategie de diferentiere mult mai buna a tarifelor. „Am marit dimensiunea banner-elor. Aproape ca le-am dublat. Implicit, pretul va trebui sa creasca”, spune Vlad Stan, director la Vodanet, companie care detine site-urile Videomax.ro, Acasa.ro, Bloombiz.ro, Ele.ro si Smartbuy.ro.Pretul practicat de Vodanet se va diferentia si in functie de cerere. Cu alte cuvinte, pentru site-urile de nisa, unde exista multi clienti care solicita spatii de reclama, preturile vor fi ceva mai mari. „O alta strategie a fost introducerea de noi tipuri de bannere, al caror pret va fi evident mai ridicat”, adauga Vlad Stan.Tendinta este confirmata si de Val Voicu de la Imedia Network. Acesta anunta ca, incepand de luna viitoare, va majora tarifele de publicitate cu 30%. „Strategia noastra nu consta in cresterea dimensiunii banner-elor, ci in consolidarea brandurilor noastre. In special, mergem pe site-uri de nisa, gen Eva.ro, Bizcity.ro, Cinemagia”, declara Val Voicu.Calin Rotarus, director de vanzari la divizia online a regiei de publicitate ArboMedia afirma: „cresterea usoara a preturilor din publicitatea online trebuie privita ca o tendinta spre normalitate si nu ca pe o scumpire”.Piata de publicitate online a crescut intr-un ritm spectaculos in ultimii ani. Aceasta si datorita faptului ca s-a pornit de la o valoare foarte mica. Acum, se manifesta cel putin doua tendinte principale care genereaza cresterea pietei: apar noi clienti dispusi sa-si cheltuiasca pe Internet o parte din bugetul total pe promovare datorita costurilor scazute, iar, pe de alta parte, marile companii isi imbunatatesc designul si continutul portalurilor lor pentru a crea un mediu propice publicitatii.”Ponderea publicitatii online din bugetul total de promovare al unui client din Romania este variabil. Unele companii cheltuiesc chiar si 7-10% din bugetele lor totale, iar altii doar sub unu la suta”, explica Orlando Nicoara. Daca in 2003, piata totala a fost de 800 de mii – un milion de dolari, principalii actori din piata anunta o crestere intre 40% si 60% a incasarilor totale.

Principalii jucatori de pe piata
· Boom.ro, agentie detinuta de fondul de investitii NetBridge, a vandut in 2003 publicitate de 500.000 de dolari, urmand sa inregistreze o crestere importanta in 2004. Este principala companie din piata.
· Vodanet, companie care ofera servicii de mail marketing, campanii online si pachete de servicii, spune ca va incheia acest an cu o cifra de afaceri de 500.000 de euro.
· Imedia Network estimeaza pentru 2004 incasari din publicitate de 300.000 de dolari.
· Arbomedia, regia de publicitate online a agentiei de media cu acelasi nume, a crescut mult in ultimul an, datorita unor contracte avantajoase cu TVR.