Pe lângă serviciile ce fac obiectul acestui contract, Gibela va oferi asistență tehnică și va furniza piese de schimb pe o perioadă de 18 ani. Proiectul este unul dintre cele mai importante din transportul feroviar global și reprezintă cel mai valoros contract din istoria companiei Alstom. Acordul a fost semnat de către Lucky Montana, CEO al PRASA Group, Patrick Kron, Președinte și CEO al Alstom și Henri Poupart-Lafarge, Președinte al Alstom Transport.
Contractul face parte din strategia PRASA de a moderniza industria feroviară, de a crea locuri de muncă și a oferi cetățenilor acces la transport public sigur, eficient și de încredere. Acest program ambițios a fost lansat de Guvernul sud-african în 2010, ca răspuns la creșterea constantă a numărului de persoane care utilizează trenul pentru a ajunge la serviciu. Inițiativa va asigura înlocuirea trenurilor vechi care operează în zonele suburbane din Pretoria, Johannesburg, Cape Town și Durban cu 1.200 de trenuri electrice, pe parcursul a 20 de ani.
PRASA și Gibela se vor concentra pe încheierea procedurilor financiare, proces ce va fi finalizat la sfârșitul lunii decembrie 2013.
„Programul de reînnoire a flotei derulat de PRASA reprezintă cel mai important pas al modernizării serviciilor Metrorail(divizie a PRASA ce administrează trenuri de călători) și a transportului public sud-african în general. Acesta este începutul implementării programului feroviar extins al Guvernului. Provocarea urgentă de a îmbunătăți serviciile oferite călătorilor constituie cea mai importantă prioritate, însă inițiativa dedicată materialului rulant își propune să atingă obiectivele guvernamentale de a dezvolta competențelor oamenilor, de a crea locuri de muncă și a oferi cetățenilor servicii de calitate”,a declarat Lucky Montana, CEO al PRASA Group.

„Compania Alstom este onorată să fie aleasă de PRASA pentru un proiect de o asemenea anvergură. Suntem dedicați acestei inițiative în cadrul căreia vom utiliza cele mai performante tehnologii, precum și experiența noastră vastă, prin societatea noastră mixtă Gibela din Africa de Sud. Suntem convinși că trenurile noastre vor stabili un înalt standard de calitate în serviciile oferite călătorilor”, Henri Poupart-Lafarge, Președinte al Alstom Transport.
PRASA va achiziționa X’Trapolis Mega, noul model de tren X’Trapolis special dezvoltat de Alstom pentru ecartamentul de 1,067 metri utilizat în Africa de Sud. Acest tren poate atinge viteze de până la 120 km/h, putând fi optimizat pentru viteze de până la 160 km/h. Fiecare tren cu un singur nivel este alcătuit din șase vagoane și poate transporta peste 1.300 de pasageri.
Grație caracterului modular al X’Trapolis, PRASA va putea să ajusteze configurația trenului în funcție de numărul de călători (de la patru la șase vagoane, cu opțiunea de a cupla setul). Trenul este dotat cu aer condiționat, scaune ergonomice, sistem de informații în timp real la bord, internet wireless, precum și cu un sistem de iluminat direct și indirect, pentru a crea senzația de spațiu.
De asemenea, acesta dispune de un sistem performant de uși care oferă acces ușor persoanelor cu mobilitate redusă, dar și de o rețea de coridoare de acces pe întreaga sa  lungime, care fluidizează traficul. Cu o rată a posibilității de reciclare de 95%, X’Trapolis stabilește un standard impresionant în dezvoltarea durabilă. Mai mult, carcasa vagoanelor, din oțel inoxidabil, scade considerabil greutatea trenului, în timp ce sistemul de frâne electrice permite o reducere semnificativă a consumului de energie.
Prin programul dedicat materialului rulant, PRASA își propune să achiziționeze aproximativ 7.224 de vagoane, printr-o investiție estimată la 123 miliarde de rand pe o perioadă de 20 de ani. Achiziționarea materialului rulant se desfășoară în două etape, iar prima parte a programului a fost lansată în această săptămână. Astfel, Gibela a fost contractată pentru primii zece ani.
Gibela va construi un centru de producție în Ekurhuleni, la est de Johannesburg, pentru a fabrica trenurile în Africa de Sud. Centrul de producție va include și un centru de inginerie și o unitate de training. Lucrările de construcție sunt programate să înceapă în prima parte a anului 2014, iar fabrica va demara operațiunile în 2015.
Proiectul va crea peste 1.500 de locuri de muncă în fabrică, și 33.000 de locuri de muncă în mod indirect, în primii zece ani, implicând astfel piața locală în proporție de peste 65%. Primele 20 de trenuri vor fi construite în Lapa, Brazilia. Pe termen lung, în proiect vor fi implicate și centrele Alstom din Franța – Ornans, Tarbes, Villeurbanne și Saint-Ouen.